Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Jeg presser barna lite, men jeg forventer jo endel av dem, og i det ligger det jo et visst press.
Jeg forventer at de gjør lekser, og med den av de som ikke ser helt vitsen med lekser ennå så presser jeg ham til å gjøre dem. Ikke presser, som i å true ham til det, men som i at jeg forlanger at leksene gjøres.
Jeg vil aldri presser dem til å nødvendigvis bli best, men jeg vil forlange at de gjør lekser og skolearbeid skikkelig, og at de følger med på trener/instruktør på fritidsaktiviteten og gjør en god innsats. Kravene stiger vel med alder og ferdigheter, jeg vil aldri forlange det umulige av de. Jeg krever at de fullfører et semester av en fritidsaktivitet de selv har valgt, så der presser jeg vel litt. (Men det har ikke vært noe som har vært så ille at de har virkelig gruet seg el.l. Da ville jeg kanskje latt de slutte på dagen.)
Jeg vil at barna mine skal få ha fritid som de selv "bestemmer" over. Interesser de selv velger og som gjør de glade. Derfor er jeg langt ifra f.eks. kinesiske og koreanske tigermødre som ansetter privatlærere til alle skolefagene, pluss pianolærere og tennislærere. De barna har aktiviteter fra morgen til kveld, og jeg tror ikke nødvendigvis at det de lærer er så viktig at det er verdt det. Derfor gir jeg kanskje barna mine et dårligere utgangspunkt i livet, men jeg håper at de har og bevarer en indre driv som kanskje gjør de lykkeligere i lengden. Jeg vet ikke, men jeg håper.
|