Å bli satt i blondinebåsen
Jaha, Siri Kalvig sier til Teknisk Ukeblad at "hun måtte gjøre seg mindre blond og tiltrekkende da hun studerte fysikk og meteorologi".
"Mange ventet ikke at en ung og vakker dame med lyst hår studerte noe så "vanskelig" og "seriøst" som fysikk. "
Altså...
jeg studerte på blindern samtidig som henne, jeg studerte bl.a. fysikk, og jeg hadde laaaaangt blondt hår på den tiden. Jeg kan ikke si jeg opplevde å bli møtt på universitetet med den holdningen altså. På informatikk var jeg en av 3 jenter og 90 gutter på et av kursene der, men det var mer oppstandelse av positiv type rundt at man var kvinne (at det var noe fint, faktisk), enn negativ. Og jeg fikk vel mer enn normalt tilbud om leksehjelp fra de andre, for å si det sånn (hvertfall mer enn om jeg hadde vært mann vil jeg tro).
Nå har jeg også mye med Universitetene å gjøre, og kan ikke si jeg har opplevd noe særlig til stigmatisering og kvinnefiendlighet.

Hm. Kanskje jeg ikke var blond og vakker nok? (blæ)
Er det virkelig så ille? (aka er jeg enda blånnere enn jeg tror og dermed også naiv. Eller jo jeg er naiv. Men altså enda mer naiv?)
Eller har det rett og slett med øyet som ser?
Jeg har jo også siden jobbet en årrekke i mannsdominerte yrker, i utlandet har jeg opplevd maaange ganger den der "jammen du er jo jente, kan du jobbe med dette da" men i Norge blir man stort sett møtt med respekt. Er min erfaring hvertfall.
|