Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å bli satt i blondinebåsen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 13:43   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bli satt i blondinebåsen

Jaha, Siri Kalvig sier til Teknisk Ukeblad at "hun måtte gjøre seg mindre blond og tiltrekkende da hun studerte fysikk og meteorologi".

"Mange ventet ikke at en ung og vakker dame med lyst hår studerte noe så "vanskelig" og "seriøst" som fysikk. "

Altså...
jeg studerte på blindern samtidig som henne, jeg studerte bl.a. fysikk, og jeg hadde laaaaangt blondt hår på den tiden. Jeg kan ikke si jeg opplevde å bli møtt på universitetet med den holdningen altså. På informatikk var jeg en av 3 jenter og 90 gutter på et av kursene der, men det var mer oppstandelse av positiv type rundt at man var kvinne (at det var noe fint, faktisk), enn negativ. Og jeg fikk vel mer enn normalt tilbud om leksehjelp fra de andre, for å si det sånn (hvertfall mer enn om jeg hadde vært mann vil jeg tro).

Nå har jeg også mye med Universitetene å gjøre, og kan ikke si jeg har opplevd noe særlig til stigmatisering og kvinnefiendlighet.

Hm. Kanskje jeg ikke var blond og vakker nok? (blæ)
Er det virkelig så ille? (aka er jeg enda blånnere enn jeg tror og dermed også naiv. Eller jo jeg er naiv. Men altså enda mer naiv?)
Eller har det rett og slett med øyet som ser?

Jeg har jo også siden jobbet en årrekke i mannsdominerte yrker, i utlandet har jeg opplevd maaange ganger den der "jammen du er jo jente, kan du jobbe med dette da" men i Norge blir man stort sett møtt med respekt. Er min erfaring hvertfall.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:48   #2
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å bli satt i blondinebåsen

Det kan jo tenkes at det beror vel så mye på hvordan man forventer at andre skal reagere og hvilken oppfattelse man har av andre sine reaksjoner snarere enn det som er tilfellet subjektivt sett. At du ikke har denne opplevelsen fordi du ikke tenkte over at noen skulle reagere slik (eller gjorde du det), mens Kalvig kanskje hadde gjort seg noen forestillinger på forhånd? Det er i så fall ikke første gangen man opplever reaksjoner fra omverdenen på ulikt vis trass noenlunde like forutsetninger.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:49   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje hun har blit stilt en del ledende spørsmål i den retningen siden hun er kjent blondt og pent ansikt? :har ikke lest artikkelen:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:52   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del er ikke i tvil om at jenter som fremstår som "ekte blondiner" (i de fordomsfulle betydningene av ordet), sliter mer med å bli tatt seriøst på universitetet enn andre jenter. Det gjelder både på de kvinne- og mannsdominerte studiene.

At du ikke hadde dette problemet, overrasker meg ikke det minste. Det er heller ikke et problem for de aller fleste av jentene på teknologi- og realfagsstudiene, generelt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:53   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun gjorde seg mindre blond, vil det si at hun farget håret eller finnes det andre måter å gjøre seg mindre blond på?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:54   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teit sagt. Høres ut som om hun overdriver en smule for å si det slik.

Jeg var også jente på en mannsdominert utdanning og det var aldri noe negativt knyttet til det at jeg var jente, eller blond for den del.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:54   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hun gjorde seg mindre blond, vil det si at hun farget håret eller finnes det andre måter å gjøre seg mindre blond på?

Man kan droppe de falske øyenvippene, den lysrosa lebestiften, platåskoene og den veldig utringede og litt for trange genseren, så er man et stykke på vei. Hårfargen i seg selv er neppe et problem.

Gammel 30-05-11, 13:55   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen blondine, men jeg har aldri opplevd å blitt stigmatisert så lenge jeg studerte (IT). Snarere tvert imot, i grunnen.

I arbeidslivet, derimot. Gretne, gamle gubber hadde liten tiltro til at kvinner i skjørt kunne reparere pc-er. Det synes jeg for øvrig har bedret seg de siste årene. Tror jeg.
Det er ingen som sier noe nå lenger, i hvert fall.

Gammel 30-05-11, 13:55   #9
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

At du ikke hadde dette problemet, overrasker meg ikke det minste. Det er heller ikke et problem for de aller fleste av jentene på teknologi- og realfagsstudiene, generelt.

Nei det er akkurat det, det overrasker meg ikke det minste at jeg ikke hadde det problemet. Og jeg har heller ikke inntrykk blant de jeg kjenner av at dette har vært noe problem.

Men at etpar toner på blondskalaen på håret skal gjøre den forskjellen har jeg også vondt for å tro. Så da er det kanskje mer noe med oppførsel og type??

Gammel 30-05-11, 13:57   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan droppe de falske øyenvippene, den lysrosa lebestiften, platåskoene og den veldig utringede og litt for trange genseren, så er man et stykke på vei. Hårfargen i seg selv er neppe et problem.

Det ante meg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 13:59   #11
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Det har vel mer med hvordan man ter seg enn hårfargen vil jeg tro. Fnising og filing av negler gir ikke best inntrykk under forelesning. Nei jeg vet ikke om Siri Kalvig gjorde det altså.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:01   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei det er akkurat det, det overrasker meg ikke det minste at jeg ikke hadde det problemet. Og jeg har heller ikke inntrykk blant de jeg kjenner av at dette har vært noe problem.

Men at etpar toner på blondskalaen på håret skal gjøre den forskjellen har jeg også vondt for å tro. Så da er det kanskje mer noe med oppførsel og type??

Kanskje det kan være en miljøgreie? At enkelte miljøer er verre enn andre?

Jeg syntes aldri at kjønn var noe problem under studiene, og det tror jeg ikke mine blonde studievenninner syntes heller.

Heller ikke har jeg møtt særlig mange negative reaksjoner i arbeidslivet, til tross for svært mannsdominert bransje. Jeg kan ikke huske at noen har vært skeptisk for at jeg har kommet i kjole, høye hæler og med knall neglelakk. Mye tulling, til dels dårlig flørting og lite orginale kommentarer har jeg fått min del av, men jeg har ikke følt at jeg ikke har blitt tatt seriøst.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:01   #13
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Kanskje det kan være en miljøgreie? At enkelte miljøer er verre enn andre?

I Oslo tuslet jeg hvertfall rundt i (og tusler fortsatt rundt i) de samme miljøene hun var i, uten å ha enset denne problemstillingen hvertfall

Gammel 30-05-11, 14:04   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

I Oslo tuslet jeg hvertfall rundt i (og tusler fortsatt rundt i) de samme miljøene hun var i, uten å ha enset denne problemstillingen hvertfall

Jeg tror det er et spørsmål om type og fremtoning.

Gammel 30-05-11, 14:05   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har, både i skole/studie- og jobbsammenheng møtt på fordommer om at dette er ting jenter ikke skal eller trenger kunne, men de personene som har fremvist slike holdninger har vært i et sterkt mindretall. Problemet er jo at det er de holdningene man husker, alle de andre, som ikke synes det er noe rart at en jente studerer ganske mannsdominerte fag eller jobber et sted hvor 30 % kvinneandel kan virke utopisk, skiller seg jo ikke nok ut til å være minneverdige.

Gammel 30-05-11, 14:07   #16
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror veldig gjerne at de som fremstår som "veldig blonde", jmf Teofelias beskrivelse, kan ha vanskeligere for å bli tatt seriøst.

Det hjelper å se eldre ut, det hjelper å ikke pynte seg så mye er min erfaring. Eller kanskje det bare er jeg som har blitt utrolig mye smartere de siste årene?
Det er etter min erfaring ikke professorer og slikt som stigmatiserer, men servicepersonell og medstudenter.

Gammel 30-05-11, 14:07   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Men hva slags type er det i så fall da, som ikke blir tatt seriøst?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:10   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det er etter min erfaring ikke professorer og slikt som stigmatiserer, men servicepersonell og medstudenter.

Jeg møtte på professorer som stigmatiserte, men det var pr. kjønn og hadde lite med om vi var blonde eller brunetter. Jenter skulle pr. def. ikke kunne klare de "vanskelige" fagene på den studieretningen jeg gikk.

Jeg hadde forøvrig langt, blondt hår da jeg studerte, tror ikke jeg ble oppfattet som typisk blond likevel.

Gammel 30-05-11, 14:14   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter først og fremst med å se for meg Adrienne og m^2 med langt, blondt hår kjenner jeg. (Men det er jo klart, det er jo blond, så det er vel ikke å vente at jeg skal gi meg i kast med større teoretiske utfordringer enn som så. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:16   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir litt delt nå.

På den ene siden så er det jo viktig å fremheve at mange jenter og kvinner studerer realfag uten at de jevnlig opplever ubehagelige holdninger.

Samtidig så er det også sånn at jeg ikke umiddelbart tenker at de som opplever fordommer under studiet nødvendigvis har en spesiell type fremtoning heller. Det kan være at de har hatt uflaks med de i nærmeste miljø, eller at de har en personlighet som passer mindre med kjønnsrollen enn andre.

Jeg tror også at jenter som er flittige, som har alt på stell og som gjennomgående er hyggelige og blide blir tatt imot med åpne armer i disse miljøene. Derimot mener jeg bestemt at jenter som utfordrer flink-pike-syndromet, med at de kanskje ikke alltid er forberedt til lab eller er brautende (som jeg kan se for meg Siri Kalvig er litt, hun er jo sånn typisk gründer type) langt i fra får samme godvilje som en gutt som er av samme personlighet. Da kan man ha helt rett i at jenter og gutter ikke blir behandlet likt. Tabbekvoten/toleransekvoten er mindre overfor jenter.

At M^2 og Cuyahoga ikke har merket noe, vel, dere er jo sånne superdamer da, man skal være personlighetsforstyrret for å ikke skjønne at dere har alt på stell. Jeg håper ikke dette blir oppfattet som noe negativt altså mot dere, for jeg er virkelig superimponert over dere begge. Men jeg mener likevel at de som er i grenseland for oppførsel blir tatt hardere om de er jenter enn om de er gutter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.