Diskriminering ved boligutleie
I dag har det vært flere oppslag på adressa.no ang diskriminering i utleieannonser. Noen skriver i annonsene at de ønsker Norske leietakere, andre at de ønsker dame, andre menn, etc. Og så er det folk med utenlands opprinnelse som står frem og sier at om navnet deres var Knut, så hadde de hatt bolig nå, men dessverre så heter de noe som er tydelig utenlands, og dermed får de ikke leid.
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1648537.ece
Jeg er helt enig i at slikt ikke bør fremgå i annonsene, selv om jeg på en måte også forstår annonsørenes spontane handling. De fleste utleiere vet hva de er på utkikk etter, og hvorfor ikke da utelukke de de ikke ønsker, allerede i annonsen liksom.
Og her er jo loven klar også, slik jeg forstår det. Det er ikke lov å diskriminere.
Men hva når det kommer til visning, og valg av hvem man skal leie ut til?
Vi leier ut sokkelleilighet her, og ja; vi er kresne på hvem vi tar inn. Vi har klare meninger om hvem vi ikke ønsker i hus. Og nei...hudfarge og bakgrunn spiller ingen rolle. Vi ser an folk, rett og slett.
Vi har alltid hatt felles visning når vi skal leie ut, og så ser vi an folk, ber om referanser, føler på magefølelsen, etc.
Men hvor går grensen for diskriminering her? Kan nevne oss som et eksempel... Sist vi leide ut, så hadde vi 50-60 henvendelser. Kun en av disse fikk leie. Til de vi avviste, så sa vi bare at valget falt på noen andre, men jeg var sikker på at noen kom til å spørre om hvorfor...
I noen tilfeller ville vi nok kunne gi et konkret svar på det, men i andre ikke. Det var mange vi likte, men valget måtte falle på en...
Ting vi har utelukket folk på, er mye forskjellig. En ting er at vi ikke ønsker studenter på desperat husjakt. Ikke noe galt med studenter, men vi bor litt utenfor byen, og vi vet at de desperate kun blir boende en kort stund, inntil de finner noe som er mer sentralt. Vi ønsker å ha folk som i utgangspunktet skal bo en stund.
Blant yngre mennesker, så unngår vi også single. Det betyr ofte mye festing, og vi bor i et rolig familiestrøk, og vi har sett hva naboen har slitt med innen dette.
Vi har også utelukket folk med hund og katt. Vi ønsker i utgangspunktet ikke dette i hus, da det ofte medfører ekstra slitasje, samt avføring etc utendørs.
Av utenlandske som har vært her, så er det vel kun en vi har avvist meget bevisst. Det var en meget nervøs dame som var her på visning. Hyggelig og alt, men historien hennes var at hun nylig hadde rømt fra en meget aggressiv mann, og hun bodde på krisehjem, livredd for at han skulle komme drepe henne. Vi ønsket rett og slett ikke å sette oss i en slik situasjon...
Så hvor går egentlig grensene når man leier ut... Man kan ikke ta inn alle som søker, når pågangen er så stor, men jeg vil ikke ha på meg at vi diskriminerer av den grunn...
Vi må annonserer nå i August igjen, og vi kommer til å gjøre det på samme måte som før, men jeg kjenner jeg gruer meg, etter dagens oppslag i avisen.
And how I got to where I am
|