Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering ved boligutleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 14:17   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg synes diskriminering blir eit feil ord her.Vi har ulike interesser og er i ulike faser i livet, og det viktigste er tross alt å finne en leieboer man trives med.Man får noen tett inn på det daglige livet sitt og da er det ikke riktig at andre skal legge føringer på hvem man velger.Diskriminering blir så negativt og man har nødvendigvis ikke noe i mot de ulike grupperinger fordi om man på nåværende tidspunkt ikke ønsker studendenter i kjelleren.

Der sa du det enkelt og greit.

Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:25   #22
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kjenner at jeg blir utrolig trist av å høre at kvinner som har bodd på krisesenter ikke får leie seg et sted å bo. Og ser at enda et trappetrinn er lagt til for å øke terskelen for kvinner som mishandles til å be om hjelp. Den er jammen høy som den allerede er.

Jeg ser den, men samtidig så ønsker ikke vi å sette oss selv og barna våre i en situasjon som kan bli til noe alvorlig. Sannsynligheten var kanskje liten, men det var en risiko vi ikke ønsket å ta.

Nå tror jeg ikke vi hadde valgt annerledes enn det vi gjorde den gangen uansett, for da den vi valgte dukket opp på visning her, så så vi med en gang at det var den vi ville ha. Fikk god kontakt med vedkommende fra første øyeblikk, og det er noe vi setter ganske høyt. Ikke at vi omgåes leieboer så mye nødvendigvis, men det er veldig godt å føle at kjemien er på plass.

Nå skal det også sies at vi ikke en eneste gang har møtt sure miner eller beskyldninger fra de vi har måttet avvist. Vi ringer eller sender mail med beskjed om at leiligheten nå er utleid, og ønsker dem lykke til med videre boligjakt. Alle har forståelse for at valget kun kan falle på en person, og med så mange på visning så vet de at sjansen er liten.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:38   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner godt at folk som leier ut ønsker å velge ut hvem de skal leie ut til. Jeg f.eks. kunne godt ha leid ut til unge, enslige mindreårige flyktninger - jeg har jobbet med den gruppa i mange år, og hvis det er noen jeg virkelig kunne tenkt meg å hjelpe så er det denne gruppa. Rusmisbrukere derimot - de trenger også hjelp - men jeg kunne ikke tenkt meg å ha dem som leieboere, jeg har egne unger, og ikke minst egne erfaringer, som gjør at jeg ikke ønsker det. Den beste leieboeren jeg kunne tenke meg er trolig en singel mann - gjerne fraskilt helgepappa eller noe sånt - med fast jobb. Er jeg en diskriminerende dritt da?

Heldigvis er jo folk forskjellige - og bare tråden her viser jo at det er rom for det meste, vi foretrekker ulike leieboere .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:38   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg synes diskriminering blir eit feil ord her.Vi har ulike interesser og er i ulike faser i livet, og det viktigste er tross alt å finne en leieboer man trives med.Man får noen tett inn på det daglige livet sitt og da er det ikke riktig at andre skal legge føringer på hvem man velger.Diskriminering blir så negativt og man har nødvendigvis ikke noe i mot de ulike grupperinger fordi om man på nåværende tidspunkt ikke ønsker studendenter i kjelleren.

Herregud, tenk om dette skulle være gjeldene regel for samfunnet og for oss ellers i livet også? Jo, det er diskriminering, ren skjær diskriminering hvis man siler ut folk på grunnlag av alder, kjønn, etnisitet, psykisk sykdom eller what have you not. Og som hovedregel skal vi IKKE diskriminere, ikke som individer, ikke som arbeidsgivere eller som samfunnsborgere forøvrig.

Sorry men jeg ser konsekvensen av slike holdninger som utrykkes her og de er STYGGE. Vi skal være glade for at vi har et forholdsvis sterkt diskrimineringsvern her til lands. En hovedregel for alle bør være å jobbe med å kvitte seg med alle stygge fordommer en måtte sitte med å vurdere alle, om de måtte være tidligere narkomane, asylsøkere, enslige mødre / fedre, psykisk syke osv osv.

Det denne tråden viser er jo at folk diskriminerer, bare at de forholder seg til loven og ikke skriver hvem som er uønsket i annonsen.

Det er ikke så lenge siden det stod "no blacks, no Irish, no dogs" i boligannonser i UK, her i landet stod det vel at man ikke ønsket nordleninger som leieboere. Kanskje de samme holdnigene er der i dag også, bare at vi har et annet "sorteringsgunnlag" og et lovverk som forhindrer at man kan spesifisere hvilke segmenter av befolkningen som er uønsket?

Sist redigert av Lisa : 19-06-11 kl 14:48.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:38   #25
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kontaktet folk som selv annonserte. Etter visning utelukket vi a) dame som ikke hadde avklart leiesummen med NAV, b) samboerpar som trengte midlertidig sted å bo pga solgt huset sitt og et par til. Valget falt på par med barn, der den ene var ufør. Vi håpet på at folk med barn var stabile og ikke flyttet så ofte. De så relativt utradisjonelle ut, så hadde ikke blitt overrasket over om de hadde fått avslag en del andre steder. De ble i alle årene vi leide ut, så det gikk fint for oss.

Det er ofr øvrig en rekke områder det er lov å diskriminere på, religion og hudfarge er ikke en av disse. Selv leide vi ikke ut som veldedig prosjekt og vi skulle bo i huset etterpå selv.

Gammel 19-06-11, 14:41   #26
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva går under diskriminering egentlig i denne sammenhengen? Burde det være førstemann på visning som alltid fikk leiligheten?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:52   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg tenker at man bør få leie ut til den man vil. kanskje jeg skal gå til avisen og si at "hadde jeg vært barnløs hadde jeg fått den og den boligen", for jeg har blitt avvist mange ganger pga jeg er enslig mor.

Man kan jo konkludere det som at man kan la være å spesifisere det i annonsen da, og heller spørre og grave litt ved visning og plukke ut noen der.

Det burde ikke gå på farge og utseende selvfølgelig,(det finnes da adopterte her i landet som) men skjønner godt om man ikke vil leie ut til noen som f.eks aktivt praktiserer islam, eller lager veldig mye utenlandsk mat som setter lukt i både egen bolig og naboen sin.

Sist redigert av SpetakkelRandi : 19-06-11 kl 15:05.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:59   #28
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, tenk om dette skulle være gjeldene regel for samfunnet og for oss ellers i livet også? Jo, det er diskriminering, ren skjær diskriminering hvis man siler ut folk på grunnlag av alder, kjønn, etnisitet, psykisk sykdom eller what have you not. Og som hovedregel skal vi IKKE diskriminere, ikke som individer, ikke som arbeidsgivere eller som samfunnsborgere forøvrig.

Sorry men jeg ser konsekvensen av slike holdninger som utrykkes her og de er STYGGE. Vi skal være glade for at vi har et forholdsvis sterkt diskrimineringsvern her til lands. En hovedregel for alle bør være å jobbe med å kvitte seg med alle stygge fordommer en måtte sitte med å vurdere alle, om de måtte være tidligere narkomane, asylsøkere, enslige mødre / fedre, psykisk syke osv osv.

Det denne tråden viser er jo at folk diskriminerer, bare at de forholder seg til loven og ikke skriver hvem som er uønsket i annonsen.

Det er ikke så lenge siden det stod "no blacks, no Irish, no dogs" i boligannonser i UK, her i landet stod det vel at man ikke ønsket nordleninger som leieboere. Kanskje de samme holdnigene er der i dag også, bare at vi har et annet "sorteringsgunnlag" og et lovverk som forhindrer at man kan spesifisere hvilke segmenter av befolkningen som er uønsket?

Mener du man burde leie ut til den første som melder seg?

Gammel 19-06-11, 15:01   #29
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hvordan ville du ha valgt leieboer som skulle bo i kjelleren din? Hvordan er de objektive kriteriene som du kan gå god for?

Gammel 19-06-11, 15:06   #30
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er det jo ikke. Det handler om hvem som skal bo i huset til noen.

Verden blir aldri one big happy family, og hver enkelt familie kan ikke ta på seg statens oppgave om å sørge for alle. Man kan ikke forvente det. Det er urimelig. Noen kriterier har alle, og slik jeg leser tråden er det vel støy/uro/kortvarige/usikre forhold som er dominerende. Det er da lov å ikke ønske å ha dette i eget hus.

Jeg er nordlending, og vet at tidligere var ikke de så ønsket. Det blir en for snever kategori. Men det er greit for meg at en røykende nordlending ikke får bolig. Eller en nordlending med hund. De finnes de også. Noen ønsker noen som kan måke snø. En 80-år gammel nordlending kan da falle ut.

Det vil alltid være kriterier man har for å ta noen inn i huset (og delvis livet) sitt. Man beveger seg inn i det private.

Sist redigert av Dronningen : 19-06-11 kl 15:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:10   #31
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg låner ikke bort bilen min til hvem som helst heller. Dere skulle bare visst hvor diskriminerende jeg kan være:P

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:11   #32
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men hvis vi skal få lov til å diskriminere på boliggmarkedet, hvorhvor ikke i arbeidslivet også? Mener du at det er greit å diskriminere på boligmarkedet siden du sier det du gjør? Er det greit at en utlending skal diskrimineres ved søk av bolig men ikke når de søker jobb? For slik jeg forstår det du sier er det greit å sortere et sted men ikke på andre.

Gammel 19-06-11, 15:13   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

jeg tenker at man bør få leie ut til den man vil. kanskje jeg skal gå til avisen og si at "hadde jeg vært barnløs hadde jeg fått den og den boligen", for jeg har blitt avvist mange ganger pga jeg er enslig mor.

Man kan jo konkludere det som at man kan la være å spesifisere det i annonsen da, og heller spørre og grave litt ved visning og plukke ut noen der.

Det burde ikke gå på farge og utseende selvfølgelig,(det finnes da adopterte her i landet som) men skjønner godt om man ikke vil leie ut til noen som f.eks aktivt praktiserer islam, eller lager veldig mye utenlandsk mat som setter lukt i både egen bolig og naboen sin.

Jøss, det var fremmedfryktholdningene sine, det! Jeg er nesten litt sjokkert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:14   #34
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Men hvis vi skal få lov til å diskriminere på boliggmarkedet, hvorhvor ikke i arbeidslivet også? Mener du at det er greit å diskriminere på boligmarkedet siden du sier det du gjør? Er det greit at en utlending skal diskrimineres ved søk av bolig men ikke når de søker jobb? For slik jeg forstår det du sier er det greit å sortere et sted men ikke på andre.

Nå syns jeg du blander kortene. Det er stor forskjell på hvem jeg som privatperson skal la bo i mitt private hus, og hvem jeg som arbeidsgiver skal ansette. Og som arbeidsgiver så har jeg jo faktisk anledning til å velge den best kvalifiserte, da kan jeg vel gjøre det som utleier også?

Gammel 19-06-11, 15:15   #35
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvordan ville du ha valgt leieboer som skulle bo i kjelleren din? Hvordan er de objektive kriteriene som du kan gå god for?

Jeg leide ut leiligheten min i et år. Satte inn annonse og hadde dato med "visning". Det kom masse folk som var interesserte og flere tilbød meg høyere leie en det jeg spurte om. Jeg hadde ingen liste hverken på papir eller inne i hode mitt over "hvem" jeg ønsket å leie ut til. Ja, jeg tenkte på "slitasje" og var inne på tanken om at et ungt par sikkert ville ha masse fester og det ville bli mye bråk her til sjnanse for naboer. MEN, jeg lot ikke det bli forbli en fordom jeg satte ut til livs for å si det slik. Det ble jo et ungt par som leide til slutt, og de var i overveldende flertall som ønsket å leie også.

Gammel 19-06-11, 15:15   #36
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

For slik jeg forstår det du sier er det greit å sortere et sted men ikke på andre.

Ja. Hjemme er jeg litt diskriminerende. Selv mann og venner er ikke hvem som helst. De må oppfylle noen krav.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:16   #37
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nå syns jeg du blander kortene. Det er stor forskjell på hvem jeg som privatperson skal la bo i mitt private hus, og hvem jeg som arbeidsgiver skal ansette. Og som arbeidsgiver så har jeg jo faktisk anledning til å velge den best kvalifiserte, da kan jeg vel gjøre det som utleier også?

Poenget er akkurat det samme. Folk som stiller likt i utgangspunktet, om det er for leie i privathus eller på arbeidsmarkedet skal ikke diskrimineres på grunnlag av A, B og C. Akkurat samme ting.

Gammel 19-06-11, 15:17   #38
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Uff, jeg klarer heldigvis ikke å identifisere meg med dette selv om jeg mener at privat utleier har rett til å velge hvem han/hun vil leie ut til.

Gammel 19-06-11, 15:20   #39
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Hjelpes, du mener seriøst at "man må få leie ut til hvem man vil"? Så vi skal tilbake til tider der man kan åpent diskriminere og bare si det som det er, vi ønsker "ingen svartinger", "ingen alenemødre", "ingen alkiser" osv.
Folk diskriminerer jo allerede mot mange grupper mennesker, men at det skal være greit å gjøre det er jo bare helt for jævlig. Takk og pris at samfunnet kommet dithen at lovverket i alle fall forhindrer at folk helt åpent kan sortere mennesker de ønsker velkommen.

Gammel 19-06-11, 15:21   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Uff, jeg klarer heldigvis ikke å identifisere meg med dette selv om jeg mener at privat utleier har rett til å velge hvem han/hun vil leie ut til.

Jeg lover deg, "folk flest" , veldig mange ville overhode ikke har vurdert å leie ut til en "jævla muslim". Fy "#€% jeg har vært med muslimer på boligjakt og sett hvor for jævlig "ståa" er.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.