Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
gajamor: Jeg synes også du høres litt bitter ut, og vil si at jeg ikke har blitt veldig godt motttat og ivaretatt på de skolene jeg har vært ung og ny på. Kursene har ikke stått i kø, men jeg har faktisk fått med meg en del, både av gratis og de som koster noe. Ang. de lange vikariatene i vg. skole, har det sammenheng med at elevene faktisk velger skole selv. Skolen kan derfor oppleve å stå med en eller to klasser i manko et år, eller det samme i pluss. Hvis man har ansatt for mange lærere i fast stilling, har man (som i fylket) ansvar for å plassere disse på en skole som har fag de kan undervise i og som ligger i noenlunde overkommelig avstand fra hjemmet. Klarer man ikke dette, har læreren likevel krav på lønn. Skolene har vanligvis et visst antall faste jobber, og min erfaring er iallfall at så snart en lærer i fast stilling slutter, blir den tomme plassen fylt av en vikar som har noenlunde samme fag.
1) Hvis jeg skulle vært bitter så ville det innebært at jeg var såret over å ikke få jobb i skolen. Og det er så langt fra sannheten man kan komme. Hvis jeg vil tilbake i skoleverket vil det ikke ta meg mange ukene å komme opp på full stilling igjen (vikariat selvsagt). Men det er helt uaktuelt siden jeg har en annen jobb nå som jeg stortrives i. De følelsene dere leser som bitterhet er fra min side sinne over at skolene forvalter ressursene sine på en så dårlig måte. Er det noe som irriterer meg, så er det sløsing med ressurser. Når man tvinger folk til å søke jobb hvert år er det større sjanse for at man mister gode kandidater til andre yrker.
2) Den siste setningen din strider mot det du sier lengre opp. Hvis man bytter ut en fast ansatt med en annen fast ansatt vil man jo ikke få overtallighet? Hvorfor skal man bytte ut en fast ansatt med en vikar? Ok, noen fag er varierende, men basisfagene matte, norsk, engelsk og naturfag vil man alltid trenge en viss antall ansatte til å dekke.
Det samme er tilfelle hos sykepleiere. Det ropes høyt om manglende hender og mangel på sykepleiere. Vi må importere, vi må utdanne flere osv. osv. Samtidig får ikke sykepleiere faste jobber, de er konstant underbemannet på avdelingene, og det er flust av dem som blir førtidspensjonert, uføretrygdet eller som skifter beite.