Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 23:32   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hm, interessant Katta. For oss har det aldri vært aktuelt å bare få ett barn. Mannen min er enebarn og har alltid ønsket seg flere barn selv. Jeg føler i hvert fall ikke at det å ha to begrenser oss noe særlig ift. det å ha en. Men jeg ser jo at det kanskje blir mer begrensende om man får flere enn to, jeg vet ikke. Oppi hodet mitt kan vi gjøre (reise osv.) det samme med tre barn som med ett. Gitt at man har økonomi til det, selvfølgelig.

Altså jeg vil jo på ingen som helst måte velge fra meg noen av ungene. Og jeg synes det er veldig ok å ha dem alle tre, og det å ha unger er noe jeg liker godt.

Men hvis jeg nullstiller meg helt og tar med erfaringen med å få barn nr 1, 2 og 3 ser jeg jo at mitt eget handlingsrom blir gradvis mindre. 1 og 2 var ikke så forskjellig egentlig, men da tredjemann kom forsvant overskuddet i heimen på et vis. Delvis fordi det kom et lite barn inn i familien igjen selvfølgelig. Mens jeg og mannen tidligere kunne strekke oss langt på jobb eller ha egne fritidsaktiviteter på jobb, ser vi nå at det butter veldig hvis en av oss skal noe på ettermiddagene. Og alt vi gjør er på et vis mest på barnas premisser, eller i det minste på ett av barnas premisser. En av dem er som regel med på slep. Alt dette fungerer helt greit, men jeg ser jo det at det var enklere med to. Og atter enklere med en. Det blir på et vis valget mellom ulike liv. Så hvis jeg "glemmer" at jeg har fått ungene og skal velge mellom ett eller max 2 tette barn (gir like behov) og muligheten til å satse på jobb eller dyrke egne interresser og flere unger og ha familien så til de grader som hovedaktivitet er jeg ikke helt sikker på hva jeg hadde valgt. Men når jeg putter de ungene jeg allerede har inn i regnskapet, vinner de jo selvfølgelig med veldig god margin.

Men det er ikke bare økonomien som begrenser når man har flere unger, det er like mye foreldrenes mulighet og evne til å få til ting med barn som er på ulikt nivå med ulike behov.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.