Sv: Hvordan teller/regner dere inni dere?
Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.
Jeg husker jeg hadde en tråd om dette på NM eller SM en gang for lenge siden. Der kom det mange festlige svar.
Jeg har egentlig ingen spesiell "visualisering" ift. regning. Det henger kanskje sammen med at jeg alltid har slitt med matematikk, jeg vet ikke. Til n viss grad henger likevel tellingen sammen med hvordan jeg ser for meg alder, som er som følger:
(Dette er sært, altså.)
Inni hodet mitt ligger alder på en slags linje eller tråd, der hvert år har hver sin "holdeplass". Linja er stigende mot høyre fra 0-10, så bikker den over og går bratt ned igjen, mot venstre, til 20. Deretter stiger den igjen mot høyre, opp til 30, for så å få en brattere knekk oppover til 40, fortsatt mot høyre. Resten av "tidslinja" fortsetter mot høyre, men stadig slakkere for hver tiår. Merkelige greier. Det må også sies at det etter tallet 100 befinner seg et stort, mørkt hull. Min underbevissthet har vel ikke særlig tro på at jeg blir såpass gammel siden den ikke har giddet å konstruere veien videre etter dette. 
Jeg har det faktisk nesten på samme måte som deg, bortsett fra at det ikke går i linjer, men buer - nesten som på en klokke.
Det begynner nederst til venstre og buer seg svakt mot høyre.
Dessuten er det forskjell på lyset i de forskjellige aldrene.
1-3 er lyst, så blir det mer skygge frem til 9.
10, 11 og 12 er lyst, 13-17 er mørkt.
18-21 er lysere, og så er det mørkt frem til 30.
30-35 er lyst, og derfra blir det bare mørkere.
|