Sv: Piggdekk
Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.
Hadde samme serie på forrige bil og samme erfaring som deg.
Kjøpte Nokian dekk i fjor vinter og har ikke samme feelingen.
Vi hadde en Volvo V50 som jeg tror vi hadde Nokian på. Kjørte dekkene en halv vinter, og neste vinter så var de ubrukelige. Jeg skulle kjøre barna på sole og barnehage, og ja...det var blankis, men jeg har aldri slitt så mye som da. Jeg skled sidelengs og jeg vet ikke hva, på flat mark. Jeg satte fra meg bilen og gikk med guttungen opp til barnehagen den dagen 
Mannen trodde jeg overdrev, så han skulle ta en prøvetur for å sjekke. Jeg ble henvist til å kjøre den andre bilen til vi hadde fått nye dekk. (nå var Volvoen ei kjelke på vinterføre uansett dekk da)
Om man skal velge pigg eller piggfritt kommer vel mye an på bilen også. Er vel endel eldre biler som man sikkert best kjører med pigg.
Vi har en Tiguan og en BMW 5 serie nå. Begge på piggfritt. Begge bilene er godt rustet med ESP og man må omtrent bruke makt for å få dem til å slenge på glatta. Tiguan mest. BMWn er bakhjulsdrevet, så den kan man tyne til å slippe om man vil.
Mannen har også en Porsche som han bruker mye på vinteren. 4 hjulsdrevet og fin vinterbil. Kjører denne også på piggfritt, uten problem.
(da vi hadde den Volvoen jeg nevnte, så valgte jeg faktisk å kjøre Porschen på de dagene det var verst føre. Mye mer "bakkekontakt" og mye mer kontroll over bilen.)
Mannen påstår også at det er en ting til som er viktig om man skal velge piggfritt, og det er at man stoler på at det faktisk er gode dekk. Mange er så negativt innstilt til piggfritt, og dermed kjører man mer nervøst. Jeg tror det er noe i det.
Jeg var kjempeskeptisk den første tiden med piggfritt på våre biler, og ja...jeg kjørte nok mye mer nervøst. Følte meg ikke trygg i det hele tatt, og forbannet de dekkene. Helt til jeg turte å kjenne på at de faktisk fungerte. Da slappet jeg av, og jeg ble en tryggere sjåfør.
And how I got to where I am
|