Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Forskjellen er vel at man antar du og familien din har samme røtter, mens om man spør en med et utenlandsk utseende går man med brask og bram _egentlig_ inn og spør hvorvidt vedkommende er adoptert, eller om familien er innvandrere. "hvordan har det seg at du som snakker bodøværing mener at du kommer fra Bergen. Her må du forklare familieforholdene" er lsm temmelig uskyldig. Dette kan man spørre folk om uavhengig av hudfarge også. Mens "hvordan har det seg ut du som _ser ut_ som du kommer fra xxxx mener at du kommer fra Toten. Her må du forklare familieforholdene" blir hakket mer, tja, insulting. Siden man spør _kun_ pga hudfarge.
Jeg syns egentlig ikke det. For meg er dialekt, hudfarge, klesdrakt (samedrakt var nevnt), eller religion samme innfallsvinkel. Jeg syns egentlig det er litt fint jeg. At det ikke er HUDFARGE som er det store skumle vi ikke kan snakke om. Da blir alt så innmari farlig da. Om man bare kunne snakke naturlig om sånt, så er det jo ikke det. Og det tror jeg mange mørkhudete ville satt pris på. At ikke vi alle gikk rundt og antok at de syns det var problematisk å snakke om.