|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg får ofte "nei, du tuller" som svar når jeg sier hvor jeg kommer fra. Jeg er språklig kameleon i likhet med resten av familien og man skal lete godt for å finne igjen opprinnelig dialekt hvis de jeg snakker med kommer fra feil sted sånn sett. I tillegg har jeg et etternavn som plasserer slekta ganske tydelig på kartet, og det får jeg også spørsmål om minst ukentlig. Og så følger "er du i slekt med x og y og z (typisk folk som driver med musikk) og jeg må svare på det. Jeg skal ikke si at jeg synes det er direkte interessante samtaler, men det er vel sånt folk lurer på så greit nok.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Ja det synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jamen _er_ det så unorsk lengre da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg syns egentlig ikke det. For meg er dialekt, hudfarge, klesdrakt (samedrakt var nevnt), eller religion samme innfallsvinkel. Jeg syns egentlig det er litt fint jeg. At det ikke er HUDFARGE som er det store skumle vi ikke kan snakke om. Da blir alt så innmari farlig da. Om man bare kunne snakke naturlig om sånt, så er det jo ikke det. Og det tror jeg mange mørkhudete ville satt pris på. At ikke vi alle gikk rundt og antok at de syns det var problematisk å snakke om.
![]() |
#6 |
|
Jeg antyder ikke at "de" synes det er problematisk å snakke om. Jeg mener at å spørre folk hvor de kommer fra, er helt greit. Men å _ikke_ å akseptere svaret fordi de ser "annerledes" ut, og derfor spørre videre om familieforholdene deres - er feil. Spesielt siden man da graver om familieforholdene kun pga hudfarge. At man, når man blir bedre kjent med noen, kan diskutere slike ting mer i detalj er jo noe helt annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi er egentlig enige. Jeg hadde glatt akseptert "Toten" som svar selv om personen var mørkhudet. Jeg har iallefall sosiale antenner nok til å skjønne når noen vil fortelle mer eller ikke.
![]() |
#8 |
maler
|
Altså, det bør jo ikke være det første man spør folk om, men er det noe man aldri kan lure på? Det blir veldig vanskelig å bli godt kjent med folk hvis man skal være redd for å snakke om bakgrunn. (Men klart, oftest har man jo snakket om så mye rundt at man allerede har skjønt hvordan ting henger sammen før det blir naturlig å stille et sånt spørsmål direkte).
![]() |
#9 |
Whatever, never mind
|
For min del kommer det an på settingen. Hvis du hadde spurt om dette på et FP-treff hadde jeg synes du gjorde et poeng ut av min manglende "norskhet". Hadde vi derimot startet et vennskap og tilbrakt mer og mer tid sammen hadde det vært greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|