Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du når du er fullstendig utslitt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-12, 22:19   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du når du er fullstendig utslitt?

Gir litt tips om hva man kan gjøre i forkant og under slike perioder som tar mye energi også jeg

Jeg er også kronisk syk (ME), og planlegging er den store nøkkelen. Vet jeg at skal være er alene med barna så må jeg være ekstra streng med å hvile i forkant, ha planer om middag (det enkleste) og andre faste ting helt klart. Vi snakker med barna i forkant, og gjør avtaler om at for at vi skal få dette best mulig til for alle parter, så må alle bidra. Dvs at beskjeder skal kun behøves å gis en gang, jeg blir kjempeglad hvis de hjelper til med ting og tang og slikt som f.eks. legging så må de ikke tøyse, tulle og hale ut tiden. Klesvask, rydding etc blir ikke prioritert når det er 'unntakstilstand', og ikke minst er det viktig å slippe alt og hvile når barna ikke trenger deg/har lagt seg.

Med kun en liten tilmålt mengde energi så må man være flink til å prioritere, og som sagt så er god planlegging alfa og omega Det trengs øvelse, og det tok tid før jeg fikk dreisen på det. Jeg skal ikke påstå at det alltid går smertefritt for seg altså, og slik som sykdommen min er så får jeg anstrengelser igjen innen 24-48 t hvor jeg er sengeliggende. Men noen ganger så må man trå til, og da vet jeg at jeg må å fri kalender endel dager etterpå. Er jeg helt i bunn må jeg bare ligge og sove/hvile, men gradvis så ser jeg litt på tv/film, leser en bok, surfer litt - da slapper jeg også av. Er været fint legger jeg meg i loungen på terrassen og sover, så får jeg frisk luft i tillegg.

Det er tøft å være kronisk syk og forelder, men jeg synes vi skal være flinke til å gi oss selv en klapp på skulderen også - ikke bare få dårlig samvittighet for de tingene vi ikke får til. Jeg pleier å mentalt liste opp ting jeg mestrer sammen med barna, og faktisk så dukker det opp ting jeg vet mine venninner som er friske og fine ikke får til/tid til med sine barn

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.