Viktige bøker?
Eg kom over Leif Ekle sin kommentar til Fifty Shades-bøkene, på NRK sin bokblogg, tidlegare i dag. Han vurderer ulike kriterier for kva som skal til for at ei bok skal reknast som viktig:
Sitat:
Jeg gjør meg vanskelig nå – og vet det. Om jeg slåss med vindmøller eller for lengst tapte saker, er et åpent spørsmål. Jeg skjønner selvsagt også at mye av det jeg snakker om har med vellykkede PR-kampanjer og selvfremoverdrivende konsumentfenomener å gjøre. Men igjen; hva gjør en bokutgivelse viktig – i den medievirkeligheten vi alle deler? Jeg foreslår her og nå seks mulige svar:
1) det er en god bok i kunstnerisk eller estetisk forstand, velskrevet, språklig og litterært vellykket.
2) Boken tar for seg et tema som gjenkjennes som viktig – tabubelagt seksualitet, for eksempel. Eller politikk. Dette minner altså om sakprosa-viktighet.
3) Den er morsom eller den vekker andre menneskelige følelser på en troverdig måte – helst i kombinasjon med en av de to første, eller begge.
4) Og det er nå det blir både interessant og vrient; boken er blitt en såkalt «snakkis», den opptar mange som altså snakker om den – i virkelige samtaler og på sosiale media – i blant helt uavhengig av de to-tre første kriteriene. Årsaken kan selvfølgelig være at den tar for seg såkalt pirrende ting – utagerende, voldelig sex, for eksempel.
5) Den selger, billedlig talt, i bøtter og spann – for eksempel i 40 millioner eksemplarer.
I de to siste tilfellene ser det altså ut til at de to-tre første kan settes ut av spill.
6) Og denne er nok den sjeldneste: boken er så dårlig, så ettertrykkelig elendig, at den blir det som i filmverdenen kalles en kalkun. Jeg var et øyeblikk fristet til å si; var det enda så vel for 50 Shades´ del… men her er nok andre kriterier i arbeid.
Det var jo tendenser til ein avsporing rundt akkurat dette, i bør-lese-tråden til Toffskij, her om dagen.
Kva synest du skal til for at ei bok skal vere viktig for deg?
|