Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg tror imidlertid vi lurer oss selv dersom vi tror at mer jevn fordeling mellom kjønnene nødvendigvis er god likestillingspolitikk. Bare husk hvordan det var tidligere da permisjonen var kortere. De mest karrierebevisste damene skaffet pass til babyen, mens de fleste kvinnene valgte en lengre ulønnet permisjon. Jeg tror at hvis man forkorter permisjonen som mor har mulighet til å ta mer enn at de fleste får være hjemme perioden med fullamming og til fast føde er godt etablert, vil vi igjen se at kvinner i større grad velger ulønnet pause fra arbeidslivet for å få barn og at det igjen blir et valg mellom jobb eller barn. Jeg tror det er det beste for både mor, barn og likestilling at fellespotten ikke blir så mye mindre nå. Men jeg heier på mer pappapermisjon som ekstra uker, så det synes jeg er en fin ting.
Jeg tenker også litt slik. Jeg var helt klart veldig følelsesmessig bundet til barna på en annen måte enn mannen fram til passerte 9 mnd. Hadde jeg hatt mindre permisjon enn det, hadde vi løst det med ferie/ulønnet permisjon. Men fra da av var det også helt greit å bytte plass. Når babyboblen var litt passert, var det enklere.
|