Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-12, 23:35   #61
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ah. Du påpeker at den blir utvidet, nå er jeg med. Men budsjettet skal jo vedtas først, foreløpig er det vel bare en lekkasje, så skal det behandles, så skal det vedtas?

Ja men har ikke regjeringen flertall da? Da blir det vel vedtatt tenker jeg.

Gammel 05-10-12, 23:35   #62
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men det er jo ikke akkurat urimelige krav, eller? Det dekker jo opptil flere varianter. Det dekker selvsagt ikke hvis mor vil være hjemme samtidig som far tar ut permisjonen, men det kan en kanskje ikke forlange?

Det som er urimelig med de kravene er at, slik jeg forstår det, far ikke kan få ta ut foreldrepenger basert på sin egen lønn og arbeidstid/utdanningstid, men er avhengig av at mor tilfredsstiller et av disse kravene for å få det. Det er jo ikke veldig i tråd med likestilling. De er jo opptatt av det, i og med at de prøver å sikre fars rettigheter med å øremerke permisjonsuker. Da bør de også gjøre det ift foreldrepengene fullt ut.

Gammel 05-10-12, 23:37   #63
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Ja men har ikke regjeringen flertall da? Da blir det vel vedtatt tenker jeg.

Det var der jeg ikke hang med.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 23:38   #64
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da vi fikk barn i -08 hadde mannen det meste av permisjonen, siden jeg studerte. Jeg tok noe ulønnet permisjon etterpå. For ressurssterke familier i fleksible, spennende jobber er jo dette en superdeal! To ekstra uker øremerket far. Er det ikke det vi ønsker? Utvidet persmisjon som gis til far.

For de unge familiene der ikke alt er helt på plass, skulle jeg ønske at disse to ukene var barnets, slik at de heller gikk til mor enn at de falt bort. Er det ikke egentlig barnets permisjon?

Gammel 05-10-12, 23:40   #65
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det ER faktisk mulig å søke ute på arbeidsmarkedet mens du er i permisjon. Jeg tipper at det faktisk kan være et pre å gå på jobbintervju med en baby på slep, og fortelle at "pappaen overtar da og da, så jeg er faktisk tilgjengelig om kort tid" :synsk:

Men far kan ikke overta før mor har jobb. og det er ikke så enkelt for far å si til arbeidsgiver at "jeg går ut i perm straks kona får jobb. aner ikke når det blir, kanskje i norra, kanskje om to måneder. og forresten; vi må også søke nav."

Alt er veldig greit for folk med faste jobber og regelmessig arbeidstid. Men mange kvinner i den alderen går fra vikariat til vikariat, og har ingen jobb å gå tilbake til. I mange yrker er det forventet at man jobber deltid/midlertidig i flere år før man får fast jobb (f.eks. lærer/sykepleier). Da fungerer ikke systemet fremmende for likestilling, men stikker kjepper i hjulene.

Som lærer kunne jeg få vikartimer fra og med den dagen far overtok permisjonen. Men jeg kunne ikke få noen bekreftelse fra arbeidsgiver på hvor mye jeg fikk jobbe på forhånd, og dermed kunne ikke NAV godkjenne søknaden om permisjonsovertakelse.

I tillegg syns jeg det er prinsipielt fullstendig feil at far skal søke om å få overta permisjonen. Det burde vært delt 50/50 i utgangspunktet, og så kunne man etter søknad ha fordelt anderledes. Da må mor søke om å få overta fars permisjon, like ofte som omvendt, og far vil ha mulighet til å si nei.

Mine unger var ikke egnede til jobbintervjuer.

Gammel 05-10-12, 23:40   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Da vi fikk barn i -08 hadde mannen det meste av permisjonen, siden jeg studerte. Jeg tok noe ulønnet permisjon etterpå. For ressurssterke familier i fleksible, spennende jobber er jo dette en superdeal! To ekstra uker øremerket far. Er det ikke det vi ønsker? Utvidet persmisjon som gis til far.

For de unge familiene der ikke alt er helt på plass, skulle jeg ønske at disse to ukene var barnets, slik at de heller gikk til mor enn at de falt bort. Er det ikke egentlig barnets permisjon?

Nei. Det er permisjon som skal sikre at barnet (så langt det er mulig) har to velfungerende omsorgspersoner.

Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 23:43   #67
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Leste et sted (skal se om jeg finner det) at det bare er 18% som tar ut full pappakvote. Så sånn sett har man vel ikke helt lykkes?

Foreldrepengar kan tas ut inntil 3 år etter fødsel, og sidan fedre i større grad enn mødre tek permisjonen på deltid over fleire år tek det nokre år før ein kan seie kor mykje av fedrekvoten som faktisk blir brukt.

Frå 1. juli 2009 var fedrekvoten 10 veker, og statistikk frå i år viser at dei som vart far etter dette i snitt har teke 10 veker. Det er då sjølvsagt ein del som tek av fellesdelen (andelen menn som tek over 10 veker har ligget stabilt rundt 5-6% dei siste ti åra) og dermed ein del som tek mindre enn 10 veker. I 2012 er det ca 18 % av fedrene som tek 10 veker permisjon, men denne statistikken seier ingenting om når dei fekk barn og kor mange veker dei tek totalt.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 23:43   #68
Callisto

Callisto sin avatar

Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det var der jeg ikke hang med.

Det går bra!

Prøver å finne igjen dette med at bare 18 % tar ut hele fedrekvoten men nå finner jeg det ikke. Må si jeg synes det er sjokkerende lave tall.

Gammel 05-10-12, 23:44   #69
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

De der 18 % ser ikke ut til å stemme. Nærmere halvparten som fikk barn etter utvidelse til 10 uker fedrekvote, tar ut full kvote. Det er fortsatt ikke så høyt som man kunne ønske, kanskje, men som sagt - jeg synes det tyder på at vi trenger fedrekvoten mange år ennå.

Sakset fra artikkel på sidene til ssb:

Sitat:

Nærmere halvparten av foreldrene som fikk barn da fedrekvoten var ti uker, tilhører gruppen hvor far tok full fedrekvote. Dette er også foreldre som fikk barn det første året etter at ordningen ble innført, og at så mange tilhører denne gruppen, viser at utvidelsen raskt ble fulgt opp. Andelen som tilhører en gruppe hvor far tok mer enn fedrekvoten, har imidlertid gått kraftig ned.

Når det gjelder de foreldrene der far tar lengre permisjon enn fedrekvoten, ser vi at fedrene i hovedsak tar et par uker ekstra permisjon. Dette innebærer at da ordningen var fire uker, det vil si før 2005, tok nærmere halvparten av fedrene i denne gruppen fem til seks uker permisjon. Året da ordningen var fem uker (2006), var det 60 prosent som tok seks uker, og da ordningen ble seks uker, tok over 70 prosent av fedrene i denne gruppen inntil ti uker permisjon. Fra 2009 til 2011, da ordningen var ti uker, var det over 40 prosent som tok inntil tolv uker. Selv om andelen som tar mer enn fedrekvoten ikke har økt, har utvidelsen av fedrekvoten bidratt til at foreldrene deler permisjonen likere.

Uthevingene er mine.

Gammel 05-10-12, 23:51   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det som er urimelig med de kravene er at, slik jeg forstår det, far ikke kan få ta ut foreldrepenger basert på sin egen lønn og arbeidstid/utdanningstid, men er avhengig av at mor tilfredsstiller et av disse kravene for å få det. Det er jo ikke veldig i tråd med likestilling.

Nettopp, det var dette jeg mente. Dette er altså uforandret den dag i dag? Det er jo helt vilt.

Gammel 05-10-12, 23:51   #71
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det som er urimelig med de kravene er at, slik jeg forstår det, far ikke kan få ta ut foreldrepenger basert på sin egen lønn og arbeidstid/utdanningstid, men er avhengig av at mor tilfredsstiller et av disse kravene for å få det. Det er jo ikke veldig i tråd med likestilling. De er jo opptatt av det, i og med at de prøver å sikre fars rettigheter med å øremerke permisjonsuker. Da bør de også gjøre det ift foreldrepengene fullt ut.

Det stemmer ikke. Far får sin permisjon ut i fra sin egen inntekt og opptjening. Kravene som omtales gjelder når far skal ta ut permisjon utover kvoten - da må mor være i annen aktivitet, i motsetning til å "bare" være hjemme. Far får imidlertid ikke utbetalingene basert på noe annet enn sin egen inntekt lenger. Sånn var det før, og det var koko.

Gammel 05-10-12, 23:53   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg studerte var det slik at de mannlige studentene med jobbende koner fikk barn og studerte lykkelig videre med uendret lønn totalt i familien. Kvinnelige studenter som fikk barn måtte ta pause i studiene enten de ville eller ikke, fordi det var ingen mulighet for menn til å overta permisjonen hvis mor ikke hadde opptjent rettighet. Ikke fedrekvote, ingen permisjon, ingenting. Det var urettferdig. Det var 4 uker fedrekvote den gangen.

Da jeg fikk eldstemann hadde det kommet en mulighet for at far kunne få deler av fødselspermisjonen gitt at mor gikk ut i full jobb eller fulltids studier. Det var 4 ukers fedrekvote som var avhengig av mors opptjening. Der mor jobbet redusert fikk far avkortet permisjonen. Eldstemann er 10 år. Det er med andre ord ikke mye mer enn 10 år siden dette var en soleklar mammagreie og dette med menn og permisjon ikke var dagligdags. Ikke var det noen selvfølge å beholde jobben dersom man ble gravid heller. Det har endret seg ganske mye. Heldigvis. Men det er ikke så rart at holdningene ute i samfunnet henger endel igjen, det er langt fra alle som har kjent på frustrasjonen over manglende muligheter til å fullføre en utdanning fordi mannen ikke har permisjonsrettigheter.

Jeg skulle ønske det ikke var behov for å regulere så veldig. Den beste løsningen må være at hver familie velger for seg selv, gitt at det for samfunnet sett under ett blir en god fordeling mellom mor og far. Men jeg har ingen illusjoner om at det hadde skjedd om man hadde kuttet fedrekvoten idag. Utenfor fp står ikke pappapermisjon veldig sterkt, det blir fortsatt sett på som et pliktløp av mange. Men det er i endring. Heldigvis. Kanskje om 20 år kan man fjerne disse klausulene og la folk velge selv.

Jeg tror imidlertid vi lurer oss selv dersom vi tror at mer jevn fordeling mellom kjønnene nødvendigvis er god likestillingspolitikk. Bare husk hvordan det var tidligere da permisjonen var kortere. De mest karrierebevisste damene skaffet pass til babyen, mens de fleste kvinnene valgte en lengre ulønnet permisjon. Jeg tror at hvis man forkorter permisjonen som mor har mulighet til å ta mer enn at de fleste får være hjemme perioden med fullamming og til fast føde er godt etablert, vil vi igjen se at kvinner i større grad velger ulønnet pause fra arbeidslivet for å få barn og at det igjen blir et valg mellom jobb eller barn. Jeg tror det er det beste for både mor, barn og likestilling at fellespotten ikke blir så mye mindre nå. Men jeg heier på mer pappapermisjon som ekstra uker, så det synes jeg er en fin ting.

Imidlertid lurer jeg på om vi snart er i mål med permisjonslengde nå snart? Er det kanskje andre familievennlige tiltak som vil bety mer etterhvert? For eksempel at man kan få barnehageplass hvis man er født på høsten også?

Gammel 05-10-12, 23:53   #73
Callisto

Callisto sin avatar

Standard

Jeg skjønner jeg må ha lest dette i VG eller Dagbladet eller lignende

Gammel 05-10-12, 23:54   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Alt er veldig greit for folk med faste jobber og regelmessig arbeidstid. Men mange kvinner i den alderen går fra vikariat til vikariat, og har ingen jobb å gå tilbake til. I mange yrker er det forventet at man jobber deltid/midlertidig i flere år før man får fast jobb (f.eks. lærer/sykepleier). Da fungerer ikke systemet fremmende for likestilling, men stikker kjepper i hjulene.

Hvilken alder? Førstegangsfødende er i snitt 28+. Det er ikke mange av dem som går i vikariater. De som får barn for andre eller tredje eller fjerde gang, er eldre. I snitt.

Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 23:55   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det stemmer ikke. Far får sin permisjon ut i fra sin egen inntekt og opptjening. Kravene som omtales gjelder når far skal ta ut permisjon utover kvoten - da må mor være i annen aktivitet, i motsetning til å "bare" være hjemme. Far får imidlertid ikke utbetalingene basert på noe annet enn sin egen inntekt lenger. Sånn var det før, og det var koko.

Ah. Om jeg har forstått det riktig (jeg er litt treg); dersom jeg hadde vært hjemmeværende i noen år og fikk barn nå, og mannen min var i full jobb, hadde han da fått 12 ukers permisjon selv om jeg ikke hadde krav på noe permisjon selv? Slik at vi begge var hjemme samtidig disse 12 ukene?

Gammel 05-10-12, 23:58   #76
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ah. Om jeg har forstått det riktig (jeg er litt treg); dersom jeg hadde vært hjemmeværende i noen år og fikk barn nå, og mannen min var i full jobb, hadde han da fått 12 ukers permisjon selv om jeg ikke hadde krav på noe permisjon selv? Slik at vi begge var hjemme samtidig disse 12 ukene?

Ja, kvoten hadde han hatt rett på uansett, men ikke noe utover kvoten hvis du ikke fylte ett av kravene som ble sitert over her.

Gammel 05-10-12, 23:58   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nei. Det er to viktige grunner til å ha det sånn. En er å få mor ut i produktivt arbeid, en annen er å få far inn i omsorgsrollen. Mor skal ikke være der samtidig som far har permisjon.

Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 23:59   #78
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken alder? Førstegangsfødende er i snitt 28+. Det er ikke mange av dem som går i vikariater. De som får barn for andre eller tredje eller fjerde gang, er eldre. I snitt.

Jeg har ingen statistikk å vise til, men kjenner mange damer under tredve som forsatt bare har vikariater og midlertidige deltidsstillinger. Det er vanlig i skolen, helsevesenet, og ikke å forglemme på universitetene. Dessverre.

Gammel 06-10-12, 00:00   #79
ingling

ingling sin avatar

Standard

Nei. Det er to viktige grunner til å ha det sånn. En er å få mor ut i produktivt arbeid, en annen er å få far inn i omsorgsrollen. Mor skal ikke være der samtidig som far har permisjon.

Det stemmer ikke, under kvoten kan en gjøre hva en vil, men da er det far som får foreldrepenger. Hvis de da velger at begge er hjemme, får ikke mor noen utbetaling da.

Gammel 06-10-12, 00:02   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ok, endrede regler da, Ingling, eller regler jeg skulle ønske var annerledes. Men jeg trodde at pappakvoten betinget at mor var ute av huset, eller tok ut ferie?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.