Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenter
Opprinnelig lagt inn av Novla, her.
Jeg synes det er helt utrolig at lekeverdenen er langt mer kjønnsdelt nå enn da jeg vokste opp på 70-80-tallet, og med største selvfølgelighet hadde både romskip- og frisørlego. 
Det er mulig lekeverden er det, men jeg oppfatter på en måte at den virkelige verden ikke er det. At kjønnsrollemønsteret i det minste beveger seg i riktig retning, at man med gjerne yrkesaktiv mor og far, må ha en større fordeling hjemme, i tillegg til at skoleverden fokuserer veldig i dag på at man kan utdanne seg til det man vil.
Lekeverden er derimot mye mer 'glamorisert' og ekstrem enn den var, med utrolige mengder leker egentlig. Rosa versus svart (m/flammer) ofte. Samtidig så opplever jeg dette som en fase i bhg/småskole, og at det jevner seg mer ut etter det. At både tilbud, farger og fokus er mer universelt fra 10-12 år og oppover. Det handler ikke så mye om lek og leker lengre. Da blir det sosiale i seg selv mer viktig.
(Men så havner man over på kleskoder og utseende mer, og det blir en annen diskusjon.)
|