|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
404 ting å tegne for gutter og jenterJeg får jevnlig mail fra Nofafo (Norsk Fakta Forlag) med tilbud om barnebøker. De skryter av at de samarbeider med førskolelærere, men etter siste mail er jeg i tvil om de egentlig tenker på hva de selger.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterJa, jeg har sett de der. Og jeg har inntrykk av at sånne bøker er på moten for tiden. Dessverre. Jeg skal sende mail.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterHuff og huff... *not*
|
|
|
#4 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterhva er problemet? har ikke gutta og jentene ulike interesser? er det den direkte kjønnsrettede tittelen som provoserer?
|
|
|
#5 |
|
lettere utlada
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenter
Det provoserer iallefall meg. 404 ting å tegne for GUTTER? Kan ikke jenter tegne det som er i den boken da?
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterVerden har blitt sånn, men jeg liker det IKKE. Enda jeg har barn som er ekstremt stereotype (slik lekeindustrien vil ha dem) i lekevalgene sine. Snuppa tegner prinsesser og popstjerner. Knerten tegner ikke, men han bygger tog- og bilbaner hele tiden.
|
|
|
|
#7 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterDerfor er det greit å si i fra når noen gjør slikt. Ungene blir jo hjernevasket fra fødselen av.
|
|
|
#9 |
|
Tøff
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterMin frøken elsker biler, barbie, fly, prinsesser, byggesett og ute leker hun like gjerne med gutter som jenter. Jeg lurer på hvor lenge vi klarer å overbevise henne om at det bare finnes leker, ikke gutte- og jenteleker. Gutter og jenter har forskjellige interesser basert på det enkle faktum at de er forskjellige mennesker, og hadde samfunnet gitt f i å dele alt inn etter kjønn hadde kanskje gutter opplevd mindre stigmatisering ved å ikke passe inn i malen. Det er jo gjerne slik at det er gutta som får mest pepper av "crossover"interesser beklageligvis.
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic. Terry Pratchett Sist redigert av Pappalille : 05-11-12 kl 10:10. Årsak: Feil og tillegg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterKan ikke fordra slike bøker. hadde et foredrag hjemme i går da Junior (5,5 år) sa at Hello Kitty var jenteting (jeg spurte hva som var gutteting; det var de tøffe og kule tingene ifølge ham). Aldri hørt ham slik slikt før, og det brister litt i hjertet mitt.
|
|
|
#11 |
|
This is normal!
|
For noen tåplige spørsmål. Jo, gutter har ulike interesser. Det har jenter også. Barn har ulike interesser. Ser du virkelig ikke problemet?
|
|
|
|
#12 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Unger har ulike interesser, men å dele det så kategorisk etter kjønn blir bare teit. For min del må de gjerne lage tegnebøker med ulike temaer som roboter, prinsesser, gravemaskiner, jungeldyr etc etc, men å dele det på kjønn og kjønn alene blir bare dumt. Og trist og anskelig for de ungene som kanskje ikke passer så godt inn i sterotypiene de presses inn i. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er utrolig trist at ting skal deles inn i kjønn på denne måten. Jeg er hardbarka motstander av det! Jeg har oppdratt begge mine unger uten å pushe kjønnsroller, og passe på at de fikk utvikle interesser helt uavhengig av kjønn. Dessverre har min sønn nå begynt med "næsj, det der er for jenter, jentefarge, jenteleker" siden han har fått høre dette i barnehagen, så jeg forteller ham at gutter fint kan leke med rosa lego eller Pet Shop.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Nettopp.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterDixie Diner: Det er morsomt at du nevner det med kjøkkenet. Knerten fikk lekekjøkken da han var 2 år. Han har elsket det, og det lekes fremdeles mye med (også av søsteren). Sånn rent bortsett fra at halvparten av utvalget av lekekjøkken var rosa og den andre halvparten i kjønnsnøytrale farger (rød, grønn og blå), så hadde vi aldri tenkt over det som en "jenteleke". Men det var det tydeligvis mange nok andre som gjorde. Det ble jeg overrakset over.
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterJeg synes forholdet mange har til smågutter med lekekjøkken eller babydukker er gode eksempler på at mange voksne ikke er oppdatert på hva som er ungenes hverdag og virkelighet. Det er helt vanlig for unger nå at pappaer har omsorg for småbarn, at de triller barnevogn, bærer barn i sele og skifter bleie. Dessuten er det mye, mye mer vanlig nå enn da vi var små at menn lager mat - og kokker man ser på TV og på kokebøker er jo også ofte menn. Unger leker ofte med det de ser rundt seg og ut fra hva de voksne gjør, det har de jo alltid gjort.
|
|
|
#17 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterDette er bare en urteit trend.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterÅhh, sånt får blodet mitt til å koke! Jeg synes det er helt utrolig at lekeverdenen er langt mer kjønnsdelt nå enn da jeg vokste opp på 70-80-tallet, og med største selvfølgelighet hadde både romskip- og frisørlego. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 404 ting å tegne for gutter og jenterNorsk fakta forlag er langt fra de verste i så måte, faktisk tror jeg de bare har et par titler som er kjønnsinndelt. Spektrum forlag er de som gir ut mest av denne typen bøker (men de henvender seg ikke til barnehager heller da, så vidt jeg vet), og disse bøkene selger enormt! Jeg jobber med barnebøker i en relativt stor bokhandel. Det er ekstremt mange som henger seg opp i kjønn. De kan ikke kjøpe Lillesøster bøkene til gutt f.eks. Prøver å si at dette tror jeg det bare er de selv som tenker på og at min gutt elsket disse bøkene, men det sitter langt inne for mange.
Det har vel med salgstall å gjøre. Hvis de skulle hatt badedrakter med superhelter burde de også hatt badeshortser med prinsesser. Det er vel en viss fare for at dette hadde blitt et tapsprosjekt. Selv om de garantert hadde solgt badedrakt til både din og min jente.
|
![]() |
|
|