Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan sikre Snuppa best foran i bilen?

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-12, 22:57   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sikre Snuppa best foran i bilen?

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Takk for mange tilbakemeldinger på det jeg spurte om (og en del om det jeg IKKE spurte om ). Det står ingenting om skjelettets utvikling på TT sine sider. Ville det inne gjort det, dersom de mente det var relevant? Jeg er fortsatt i stuss på om jeg bør skru av air bag'en eller ikke, så jeg har sendt spørsmålet til TT. Får jeg ikke svar innen lunsj på mandag, ringer jeg dem å hører

Fra TTs svartjeneste, min utheving:

Sitat:

Det stemmer at Trygg Trafikk og andre ikke anbefaler at barn som er lavere enn 140 cm sitter i forsete med aktiv airbag, basert på kunnskap fra blant annet Väg- och Transportforskningsinstitutet (www.vti.se) i Sverige, som gjennomfører kollisjonstester. Det «hjelper ikke» at hun sitter i barnesete og kommer høyere, fordi faren også ligger i at hodet er tungt i forhold til kroppen og nakken er mindre stiv (muskler og skjelett er ikke like utviklet) enn hos en voksen. Det gjør at hodet vil bli kastet lengre forover i en evt kollisjon, og barnet risikerer å bli truffet på issen av airbagen, med fare for kompresjonsskader i nakken. En airbag blåses opp og tømmes igjen på millisekunder, og treffer derfor personen i setet med svært stor kraft.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor stor risikoen for alvorlige skader er i en gitt situasjon, derfor frarådes det å plassere barn som er lavere enn 140 cm foran en airbag som ikke er koblet ut.

Airbag reduserer risiko for skader hos voksne med 5 – 10 prosent, men bruk av bilbelte betyr 50-60 prosent risikoreduksjon – dvs effekten av kollisjonspute er forholdsvis liten sammenlignet med bilbeltet.

http://www.tryggtrafikk.no/Koble+ut+...b7C_wtLO5K.ips

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.