Rampete Robin. - Er det bare meg?
Dagens epidode av Rampete Robin:
Familien skulle på ferie - pakket bilen klar. Robin fikk for seg at det skulle være i en luksuriøs feriepark, hotellrom med 145 kanaler og en enormt badeanlegg. Foreldrene sa at de skulle campe i telt, i fred og ro - i pakt med naturen. Robin gjør store protester og saboterer hele teltturen, for teltnaboene, skremmer lillebroren om natta, stenger han inn på utedoen, river opp teltpluggene på teltene i området, slipper løs sauene inn på teltområdet osv osv.
Jeg sitter og lurer på hva moralen i denne episoden kan være, da jeg kommer på at det pleier jo ikke å være noen moral i Rampete Robin. Og det er selvsagt det som er poenget i denne serien, at det ikke skal være så pedagoisk. Det ender altså med at de regner ned i de ødelagte teltene, lillebroren hyler og sier at han hater teltliv i naturen og - de reiser til det luksuriøse hotellet med masse badesklier. Foreldrene sitter fornøyd i solsengene sine med drinker og barna morer seg.
Jeg gremmes. Mine barn satt og så på. De vet at Rampete Robin er film og ikke ekte, og at Robin er en "rampegutt". Men likevel setter det ideer i barns hoder. Min sønn er av typen som ofte protesterer kraftig når vi skal på tur, det blir hyl og bråk - men når vi kommer av sted ute i naturen så storkoser han seg veldig.
Derfor irriterer jeg meg veldig på sånne filmer. Synes det ødelegger for barns respekt for voksne. Barn skal "vinne" kampene med de voksne. Er det bare festlig? "Trenger" vi slike filmer for barna våre, nettopp fordi at....!???
Sist redigert av Amelie : 13-01-13 kl 11:21.
Årsak: manglet et ord
|