Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rampete Robin. - Er det bare meg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-13, 21:32   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rampete Robin. - Er det bare meg?

Mine unger liker Rampete Robin (uvisst av hvilken grunn), og det er det min ikke så leseglade datter faktisk leser. Så jeg har ikke tenkt å bekymre meg det spøtt for det, kjenner jeg. Jeg har nok av andre bekymringer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 21:36   #22
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes RR er morsom og herlig ukorrekt. Min yngste leste masse av de bøkene og elsket de. Hun er en veldig rolig, ordentlig og "flink pike", og jeg tenker hun levde godt i tullegreiene i de bøkene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 22:23   #23
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Jeg synes faktisk at Barnas supershow på barne-tv som er populært blant barna, er mye mer "skremmende" når det gjelder å undergrave voksnes autoritet. Der er konteksten annerledes, og barna bestemmer hva de voksne skal gjøre. Det programmet har jeg et litt ambivalent forhold til.

Jeg også er litt ambivalent der og har tenkt mitt når det gjelder Barnas Supershow, men det er liksom mer show og humor og jeg liker det langt bedre enn Rampete Robin. Og den intro-melodien til tv-serien (RR), jeg får mark! :tantesofie:

Mulig jeg reagerer mer enn mange fordi vi jobber litt med eldstemann, i forhold til å ta imot beskjeder o.l.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 10:07   #24
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med Rampete Robin eller annet barne-tv i forhold til påvirkning på barna. Jeg tror det er helt marginalt hvor mye innflytelse en seriefigur har på, iallefall mine, barn. De ser serien og eldste har lest bøkene da hun var yngre. Som lesetrening var de ypperlige tror jeg, for hun leste en stund veldig mange av dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 10:23   #25
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Den boken har eldstemann også akkurat lest.
Det er de bildebøkene som 7åringen nå endelig gidder å lese litt i så Robin kan være så rampete som bare det for meg altså.
Nå har han lest ut 3 bøker på en svusj så de fenger veldig. De ER jo morsomme. 7åringen flirer veldig mens han leser.

Gammel 14-01-13, 10:38   #26
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kan vel hende at dette vil variere frå barn til barn ja. Min yngste er veldig "enkel", dvs. han følger opp det vi ber han om, tar ein beskjed, og finn aldri på noko som er utanfor dei grensene som er satt. Han kan gjerne diskutere og han kan vere veldig uenig, men han gir seg lett dersom han merkar at vi har satt ei klar grense. Men snuppa derimot... hennar livsprosjekt er å vri på ting og strekke strikken. Det er ein fantastisk kvalitet ettersom ho blir eldre, men ufattelig slitsomt i kvardagen. Ho treng i grunn ikkje bensin på bålet altså Dog er ho nok godt innafor kva som er normalt for ein unge, og eg trur ikkje at RR gjer henne "utfordrande" (meir enn det ho allereie er...). Eg tenker derfor at serien kan vere vanskelig for foreldre som har ungar med ulike problem.

Forresten var vel Pippi aldri slem?? Ho hadde utprega rettferdighetssans og brydde seg ikkje om autorietar, men ho var jo alltid snill. Det var jo faktisk Emil også. Eg syns ikkje dette er direkte samanliknbart med RR.

Gammel 14-01-13, 10:45   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greie bøker, har lest en del av de og har ingen problemer med de. Selv er jeg lite opptatt av at bøker skal ha en moral. Jeg leser ikke selv så veldig mye moralske bøker.

Gammel 14-01-13, 10:56   #28
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

men nesten alle bøker har vel moral på eit eller anna vis. Finst det bøker utan nokon form for moral?

Gammel 14-01-13, 11:40   #29
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

men nesten alle bøker har vel moral på eit eller anna vis. Finst det bøker utan nokon form for moral?

Kommer selvfølgelig an på hvordan du definerere moral. For meg er en moralsk historie en historie som viser hvordan man bør handle/tenke/interagere og som forteller hvorfor. Jeg vil si at Jobs historie (han som ble spist av en hval i bibelen) er veldig moralsk.

Men jeg synes historier som feks "Anna Karenina", "Og solen går sin gang", "historien om Pi" ikke er moralske.

Gammel 14-01-13, 11:49   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var Jona som ble spist av hvalen.

Rampete Robin har en ganske klar moral, synes jeg, siden alle personene er karikaturer – ekstremvarianten av visse personlighetstyper. Det aner meg at moralen har et eller annet med den gylne middelvei å gjøre.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 11:52   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror liker ikke Rampete Robin, han har lest litt i en bok og la den kjapt vekk. Selv har jeg ikke lest så mye av det, så jeg har ikke noen mening. Om lillesøster finner ut at hun elsker det så får jeg heller revurdere min involvering.

Gammel 14-01-13, 11:59   #32
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det var Jona som ble spist av hvalen.

Ah, ja! Det var alikevel Job jeg mente. Hans historie er her. Jona ble spist av hvalen da han prøvde å stikke av fra Gud. Sånn var det. Begge er moralske historier etter min mening.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij

Rampete Robin har en ganske klar moral, synes jeg, siden alle personene er karikaturer – ekstremvarianten av visse personlighetstyper. Det aner meg at moralen har et eller annet med den gylne middelvei å gjøre.

Jeg oppfatter bare historiene som karikaturer, og ler av gjennkjennelsesverdien. Av og til går det bra for Robin og av og til går det dårlig. Det blir som i Donald. Av og til er det knyttet en moral til Skrue sin gjerrighet, men ofte er det bare et element som får historien til å gå fremover.

Gammel 14-01-13, 13:01   #33
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gutta mine liker Rampete Robin, og jeg syns det er helt greit.

Gammel 14-01-13, 13:05   #34
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes tv-serien er utrolig slitsom. Kanskje bøkene er "bedre".

Gammel 14-01-13, 13:47   #35
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett noe tvserie, kun bøkene.

Gammel 14-01-13, 16:58   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har egentlig bare innvendinger mot lydboken. Den går nemlig i bilen og er unescapable.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 17:15   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Forresten var vel Pippi aldri slem?? Ho hadde utprega rettferdighetssans og brydde seg ikkje om autorietar, men ho var jo alltid snill. Det var jo faktisk Emil også. Eg syns ikkje dette er direkte samanliknbart med RR.

Jeg sammenlignet ikke personene i boken, men foreldres reaksjon på litterære skikkelser som beveger seg utenfor den aksepterte normen for alminnelig skikk og bruk. Det gjorde nemlig både Pippi og Emil i stor grad da bøkene var nye.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 17:36   #38
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Jeg synes faktisk at Barnas supershow på barne-tv som er populært blant barna, er mye mer "skremmende" når det gjelder å undergrave voksnes autoritet. Der er konteksten annerledes, og barna bestemmer hva de voksne skal gjøre. Det programmet har jeg et litt ambivalent forhold til.

Nå har jeg ikke sett barns supershow på noen år, men husker det som veldig bra underholdning for barn. Hele poenget med at barna skal bestemme, er jo at vanligvis er det omvent. Og det sikkert i overkant noen ganger, også. Ungene fryder seg!

Gammel 16-01-13, 12:04   #39
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sammenlignet ikke personene i boken, men foreldres reaksjon på litterære skikkelser som beveger seg utenfor den aksepterte normen for alminnelig skikk og bruk. Det gjorde nemlig både Pippi og Emil i stor grad da bøkene var nye.

Eg er heilt enig, men eg meiner at både Pippi og Emil har ein klar moral. Som ikkje blei sett mildt på i si samtid (som du jo riktig påpeikar), men som blir verdsatt nå (f.eks at også jenter kan!). RR syns eg ikkje blir direkte samanliknbar - han er vel i bunn og grunn ein egoist, utan omtanke for andre - og er berre laga for å le av, eller bli sjokkert av? Eller finst det ein skjult moral i bøkene? Litt sånn "skrekk og advarsel" - meir som Lindgren sin Karlson på taket faktisk. Eg kjenner ikkje RR nok til å meine noko om bøkene har moral eller ei.

Men eg meiner faktisk at omtrent alt vi gjer for barn og saman med barn har ein eller annan moral i seg. I den forstand at dei blir sosialisert inn i det vi meiner er riktige rammer for livet dei skal leve. Sjølv absurditeten har ein baktanke

Forøvrig innser eg at eg er prippen to the bone.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.