Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rampete Robin. - Er det bare meg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-13, 10:13   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rampete Robin. - Er det bare meg?

Dagens epidode av Rampete Robin:
Familien skulle på ferie - pakket bilen klar. Robin fikk for seg at det skulle være i en luksuriøs feriepark, hotellrom med 145 kanaler og en enormt badeanlegg. Foreldrene sa at de skulle campe i telt, i fred og ro - i pakt med naturen. Robin gjør store protester og saboterer hele teltturen, for teltnaboene, skremmer lillebroren om natta, stenger han inn på utedoen, river opp teltpluggene på teltene i området, slipper løs sauene inn på teltområdet osv osv.

Jeg sitter og lurer på hva moralen i denne episoden kan være, da jeg kommer på at det pleier jo ikke å være noen moral i Rampete Robin. Og det er selvsagt det som er poenget i denne serien, at det ikke skal være så pedagoisk. Det ender altså med at de regner ned i de ødelagte teltene, lillebroren hyler og sier at han hater teltliv i naturen og - de reiser til det luksuriøse hotellet med masse badesklier. Foreldrene sitter fornøyd i solsengene sine med drinker og barna morer seg.

Jeg gremmes. Mine barn satt og så på. De vet at Rampete Robin er film og ikke ekte, og at Robin er en "rampegutt". Men likevel setter det ideer i barns hoder. Min sønn er av typen som ofte protesterer kraftig når vi skal på tur, det blir hyl og bråk - men når vi kommer av sted ute i naturen så storkoser han seg veldig.

Derfor irriterer jeg meg veldig på sånne filmer. Synes det ødelegger for barns respekt for voksne. Barn skal "vinne" kampene med de voksne. Er det bare festlig? "Trenger" vi slike filmer for barna våre, nettopp fordi at....!???

Sist redigert av Amelie : 13-01-13 kl 11:21. Årsak: manglet et ord
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:20   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rampete Robin. - Er det bare meg?

Jeg er litt ambivalent til Rampete Robin. Jeg ser humoren i det, og synes det meste som foregår på skolen er ganske morsomt. Men vi har den på lydbok, og å høre Beranek hyle krangling i 20 minutter? Som mannen sa; vi har egentlig nok krangling om vi ikke skal høre på det som underholdning også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:20   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ellers så vinner jo ikke Robin hver gang. Vanligvis back-firer det jo?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:37   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du høres akkurat ut som de foreldrene som kritiserte Pippi da jeg var barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:47   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, eg er av dei som tildels er enig. Humørlaus som eg er

Gammel 13-01-13, 11:01   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes stort sett at det er kjempemorsomt. Nå har vi det bare som bøker og lydbøker. Jeg opplever i hvert fall ikke at det minsker barnenes respekt for oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 11:17   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke Rampete Robin er spesielt godt skrevet og utført (foretrekker langt En pingles dagbok i sjangeren antiautoritær barnelitteratur). Mine unger har dog lest dem med skrekkblandet fryd, og det var en skikkelig dytt i leseutviklingen til eldste. Ingen av dem virker det minste tilbøyelige til å ta Robin som rollemodell, de ser fint at han er sterkt karikert og nærmer seg Dudley Dursley i sjarm og empati.

Konklusjonen min er altså at jeg ikke har noen problemer med dem så lenge jeg slipper å lese/høre dem.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 11:19   #8
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du høres akkurat ut som de foreldrene som kritiserte Pippi da jeg var barn.

Godt innspill. Jeg skal ikke forsvare meg, bortsett fra at jeg synes Pippi er litt annerledes. Jeg elsker Pippi (og Emil), jeg hater Rampete Robin. Men vet ikke om man kommer til å elske Rampete Robin eller bruke sitatene hans om 40 år...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 11:31   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Bortsett fra at serien er kjempedårlig så er jeg glad for at det ikke er moralt i alt som vises til barna.

Gammel 13-01-13, 13:17   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også en snerpe som ikke liker slikt. Junior liker det heller ikke, så da han fikk en lydbok til jul insisterte han på å bytte.

Gammel 13-01-13, 13:21   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min første inskytelse var å hive hele boka. Makan til møl.
En ting er at Robin er en sikkelig slem drittunge, noe annet er kallenavnene som brukes. Den type oppnavn er virkelig det styggeste som finnes.

Det blir ikke mer høytlesing her i allefall. ÆSJ!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:25   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg som voksen synes jo ikke rampete robin er det helt store, men for barn er det jo herlig forbudt underholdning på et vis. Han gjør alt de ikke skal gjøre og mer til, og det er selvfølgelig utrolig morsomt å lese om. Både pippi, Emil og barna i Bakkebygrenda har fått sin mengde kritikk for tilsvarende forhold. Det vi nok alltid være sånn med voksne og barneunderholdning.

Gammel 13-01-13, 13:28   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde barnet mitt kunne lese selv, hadde jeg ikke nektet bøkene, altså.

Gammel 13-01-13, 13:29   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig aldri vært borti rampete robin som noe annet enn bøker ungene leser selv. Går det som serie eller noe sånt? Jeg kan fint se for meg at det blir litt i overkant.

Gammel 13-01-13, 13:37   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Vi vet det bare er tull og vi ler av det. Jeg pleier å si "jaja, han der robin altså, uff så rampete!"

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:37   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg som voksen synes jo ikke rampete robin er det helt store, men for barn er det jo herlig forbudt underholdning på et vis. Han gjør alt de ikke skal gjøre og mer til, og det er selvfølgelig utrolig morsomt å lese om. Både pippi, Emil og barna i Bakkebygrenda har fått sin mengde kritikk for tilsvarende forhold. Det vi nok alltid være sånn med voksne og barneunderholdning.

Nei, å sammenligne et barn som er slem mot andre barn, uten at det får konsekvenser med Emil eller Pippi er helt feil. Altså, Rampete Robin er bare bare bare ekkel :grøss:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:50   #17
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Datteren min leser Rampete Robin og en hel masse annet. Alt fra gamle klassikere til nye gode barnebøker med godt språk som er på markedet. Så jeg er ikke så bekymret. Jeg har ikke visst at det finnes film av RR. Jeg synes faktisk at Barnas supershow på barne-tv som er populært blant barna, er mye mer "skremmende" når det gjelder å undergrave voksnes autoritet. Der er konteksten annerledes, og barna bestemmer hva de voksne skal gjøre. Det programmet har jeg et litt ambivalent forhold til.

Sist redigert av Pelikan : 13-01-13 kl 14:02.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 16:25   #18
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg flirer godt av Rampete Robin. Jeg liker den ruskete stilen, og synes det er helt greit at forbrytelsene hans kan lønne seg en gang i mellom. Det er mange nok ganger at han kommer dårlig ut. Gutta mine kjenner seg litt igjen i både Robin, Peter og de andre typene, og ser at i rendyrket form er ramping, krangling eller smisking ikke særlig sjarmerende. De har vel noen ganger sagt at jeg er akkurat som mora til Robin også, og innimellom stemmer vel det.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 17:45   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene fryder seg og vet godt at Robins hverdag ikke er deres egen. Noe som får dem til å lese såpass mye er en god ting i grunnen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 21:16   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Vi vet det bare er tull og vi ler av det. Jeg pleier å si "jaja, han der robin altså, uff så rampete!"

Det sier jeg også. De ler de og, men tenker ikke noe mer over det tror jeg.

Jeg har forsøkt å lese Rampete Robin for eldste, men det gidder jeg ikke. Hun liker dog å lese de selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.