Lese boka eller se filmen/TV-serien først?
Om et av livets vanskelige valg. Enda et (delvis) litterært spørsmål.
Det finnes bøker jeg ikke har lest, og filmer jeg ikke har sett, fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal se filmen eller lese boka først.
I noen tilfeller er det fordi jeg tenker at jeg har lyst til å være i stand til å like filmen, uten å måle den mot boka. Og at jeg derfor burde se filmen først. Men så har jeg jo ikke lyst til å lese boka med andres bilder og tolkninger i hodet. så jeg burde lese boka først. Og siden jeg lider av kronisk beslutningsvegring, så ender det ofte med at jeg ikke får hverken sett filmen eller lest boka, fordi jeg ikke får bestemt meg for hva jeg skal først. 
Millennium-trilogien er et eksempel på det. Water for Elephants et annet. Og det finnes nok mange, hvis jeg bare tenker etter.
Andre ganger handler det mer om at jeg egentlig har lyst til å se filmen/TV-serien først, men det er så leeeenge til den kommer/er ferdig, så jeg vet ikke om jeg klarer å vente.
For eksempel Game of Thrones/A Song of Ice and Fire. Jeg elsker TV-serien, det er noe av det bedre som har kommet de siste år. Og derfor har jeg ikke lyst til å bli sittende og måle den opp mot bøkene hvis jeg leser dem nå. Jeg har lyst til å fortsette å synes at TV-serien er helt sinnsykt bra! En ting hvis jeg hadde lest dem for noen år siden, og fått fordøyd dem litt, på en måte, men jeg har ikke lyst til å bli sittende med ferske bok-minner i hodet når jeg ser serien. Samtidig så er det jo en TV-serie. De skal lage en sesong i året, og det tar jo flere år før jeg har fått sett den ferdig. Kan jeg virkelig vente så lenge med å lese bøkene?
Eller nå sist: Hobbiten. Jeg har ikke lest hverken den eller Ringenes Herre, men jeg har sett alle filmene. Jeg har egentlig tenkt å lese Ringenes Herre "snart", og tenker at det da ville vært naturlig å lese Hobbiten også. Men, jeg har jo sett “en tredjedel” av boka på film alt. Er det da bedre å vente til jeg har sett alle filmene? Spesielt siden noen av de som har både lest boka og sett filmen har ment at deler av boka er i overkant utbrodert i filmen. Men da må jeg jo vente helt til sommeren 2014 med å lese boka.
At det kan være så vanskelig å velge!?