Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen
jeg har gjennom hele karrieren min som sykepleier opplevd en slags oppdeling blant kollegene mine. Da jeg begynte på utdanningen var vi omtrent 50/50-fordelt mellom de som ville være noe for noen eller som var åpne på¨at de var ute etter en utdannelse til et yrke som lett lot seg kombinere med barn og familieliv. Vi andre(som også hadde familie) var mer opptatt av fag og karriere enn de andre var. Etterhvert som jeg har tatt videreutdanning i først ledelse og så en master, har jeg møtt på de andre som har ambisjoner - som spesialliserer seg, som lever for og med jobben på en helt annen måte enn mange av dem jeg har vært leder for. Det er ikke til å komme i fra - men dette er jo bare mine opplevelser - det er jo ca. 100.000 av oss der ute.
Nå som jeg driver med forskerutdanning møter jeg jo selvsagt flest av de andre som er like entusiastisk fagnerdete som meg selv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|