Sv: Kan man klare seg med bare Nissan Leaf?
Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.
Eg bruker bilen mykje meir enn tenkt. Den blei kjøpt til mor, for å pendle heime-jobb, men er endt opp som familien sin faste bil. Til handleturar, kjøring av ungar, til plasser vi skal gå tur, men dette skjer da innafor kommunen. Eg har gjerne 2-3 mil igjen "til gode" når eg parkerer. I dashbordet ser ein kor mykje som gjenstår. Og ein får varsel når ein bør begynne å tenke på å finne ein kontakt.
Man skal også huske at man må regne med en viss reduksjon av batterikapasiteten etter noen år. Her vil lademønster også bety en del. For en del elbiler hvor man har hurtiglading der man får ganske høy kapasitet på en halvtime, vil man ved ofte bruk av dette få redusert levetid på batteriene - det selv om det er lith-ion. Her tenker jeg man etter hvert vil se en del krangler mellom kunder og forhandlere - det er angitt/informert om ved kjøp at dette er noe man må påberegne.
Mao - hvis en bil er oppgitt med 15 mil på vinterkjøring gir 11 mil, så er det kanskje 8 mil etter noen års bruk - og gjerne innenfor det man har vil regne som "normal slitasje". Hvordan batteriene lades og brukes har nok også forhandlerne god informasjon om via diagnosesystemene i bilen.
Sist jeg sjekket hadde ikke Nissan gått ut med hva en ny batteripakke kostet, men ut i fra priser i utlandet regnet man med at det i Norge blir ca. 100 000 kr. Mens det ikke er moms når man kjøper elbil - hvor batteriene står for en stor andel av kostnaden - er det moms når batterier skal erstattes, så dette alene blir jo en del. Vet ikke om denne kostnaden var inkludert arbeidet.
Man skal huske at i de fleste land er f.eks. en Nissan Juke dobbelt så dyr som en Nissan Leaf. Vi snakker om at en Juke i Tyskland koster rett over 100 000 kroner, mens en Leaf koster der det samme som i Norge - men der er det også moms på elbiler (mener det er 19 % i tyskland?), så forhandlerne her tar seg samtidig ganske godt betalt så lenge det nå er høy etterspørsel og litt liten konkurranse. At prisforskjellen mellom en Juke og Leaf er såpass store sier litt om de kostnadene som er rundt batterisystemet, for når det gjelder det makaniske ellers (motor etc) vil en elbil på mange måter være enklere enn en bensinbil....
Jeg vet ikke om det har skjedd noe nytt etter hvert når det gjelder nissans garanti i Norge. I USA snakker man om 70 % innenfor garantitiden på 5 år (eller 100 000 km, avhengig av hva man når først) av opprinnelig kapasitet. Men faller den under 70 % kan det være at de fikser noen battericeller slik at kapasiteten er oppe i 80 prosent, og dermed innenfor kravene - mao. kan man sitte med mange slitte celler når garantien er ute, selv om kapasiteten er innenfor kravene.
Nissan har sagt at man skal forvente over 70 prosent etter selv 10 år med "normalt bruk". Men det har vært litt skriverier om at mange allerede har opplevd store fall på det amerikanske markedet. I norge vil man være dekket under 5 års garanti/reklamasjonsrett, men samtidig tror jeg man skal være skeptisk til å kjøpe bruktbiler som er en del år gamle.
At batteriprisene skal kraftig ned har man sagt i noen år nå, uten at det vel har blitt de store fallene. Man får se når kineserne kommer for fult med batteripakker som er gode....