Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen
Jeg har født på KK tre ganger tidligere, og skal føde der igjen til sommeren.
Tidligere erfaringer har stort sett vært greie. Selve fødslene har forløpt uten problemer. Sist gang var ikke barseloppholdet særlig ok. Jeg klarte ikke gå etter fødselen, og heller ikke løfte barnet mitt selv, men fikk liten og ingen hjelp på barsel. Jeg hadde heller ikke sovet særlig de siste ukene før fødsel, og ble plassert på firemannsrom sammen med ei dame som bare lot babyen ligge og gråte hele natta uten å ta den opp. Ergo fikk jeg ingen søvn da heller. Fikk enerom etter to netter da jeg truet med å reise hjem. Grunnen til at jeg ikke fikk reise hjem husker jeg ikke lenger.
Det jeg opplevde som verst var å ikke bli tatt på alvor de siste ukene av svangerskapet. Det skjedde ingenting fornuftig før jeg nektet å reise hjem uten å ha fått snakke med en annen lege enn den jeg traff på på kontrollen.
Jeg innrømmer at jeg gruer meg til å ha enda et barselopphold på KK. Jeg har også begynt å tenke på hvordan jeg skal legge fram saken med at jeg blir så dårlig etter fødselen. Jeg er revmatiker, så det er dessverre all grunn til å tro at jeg blir minst like dårlig denne gangen som de andre.
|