Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.
Når det kommer til en katt, hund, kanin osv, altså de dyrene som idag vi har. Så er det stort sett veldig enkelt og tilfredsstille de. Mat, vann og litt kos. Så er de fornøyd. Sånn helt satt på spissen. 
Vet du, jeg er overhode ikke enig. Jeg har hatt hund i over 10 år, og fremdeles syns jeg hund er ekstremt vanskelig. De har en høy intelligens, de kan ha fobier, de har problemer som må jobbes med, de må sosialiseres, man må drive med riktig trening til riktig hund - Hadde hundene mine bare blitt fornøyd av å få mat, vann og litt kos, så hadde jeg hatt mange fler enn 2 hunder, for å si det sånn.
Hund er vanskelig. Og de som måtte tro noe annet har vel enten bare generell veldig god naturlig forståelse for hvordan en hund fungerer, eller ikke har peiling i det hele tatt. (som i eventuelt aldri hatt hund)
Og det er ikke noe vanskeligere å kjøpe seg hund enn hva det er å kjøpe seg et hamster, sånn rent tilgangsmessig sett. Det er nok av useriøse oppdrettere der ute som gjør den delen rimelig lett og er lite kritiske til hvem de selger valper til.
Jeg har også nylig begynt med hest igjen (over 12 år siden sist), og steller en hest en gang i uken. Jeg er generelt veldig interessert i dyr, og formålet er egentlig ganske enkelt; jeg vil lære meg det å stelle og ri hest. Og hest er vanskelig! Store dyr som kan potensielt drepe deg, du må vite hvordan bruke kroppen når du rir hesten, du må vite riktig ernæring og stell, du må kunne klare å se kroppspråk, og vise autoritet på en myk måte. (dog noen velger å heller vise autoritet ved makt og smerte - en del av hestehobbyen som er dessverre veldig vanlig som jeg overhode ikke støtter)
Katt er vel kanskje en av de som er lettest? Jeg vet ikke, jeg har aldri hatt katt selv. Men av alle dyrearter som er lovlige kjæledyr i Norge så ser det ut som at katt kan være en av de enkleste. Og selv der er det mange mennesker som gjør en miserabel jobb..
Generelt sett, for min del, så er reptiler det letteste dyret jeg noensinne har vært borti.
Sitat:
Men er reptilene like enkle?
Luftfuktighet, røtter, sand, grus, blader, varmelys osv osv osv.
Det er ikke noe enhver idiot kan gjøre, uten å måtte sette seg inn i det. Altså jeg tror at reglene for å lovligjøre disse dyrene, vil kreve ekstremt mye fra de som selger, og reglene bør være strenge. For å UNNGÅ at disse dyrene blir vannskjøtet. Enhver idiot bør ikke få lov til å kjøpe de.
Og disse dyrene vil bli solgt over disk som hamster, kanin osv.
Reptiler er ikke noe vanskeligere enn f.eks akvariefisk.
Det gjelder bare å bruke fornuften.
Luftfuktighet er stort sett null stress, spesielt for dyrene som er på positivlisten. Når slangen går i hamskift (de blir grå over kroppen) så sprayer man med en sprayflaske et par ganger i terrariet hver dag på en periode på 4-5 dager. Kameleoner skal sprayes i terras hver dag, men det skal ikke være konstant 100% luftfuktighet. For høy fuktighet hele tiden uten sjanse for å tørke ut kan skape bakterievekst og mugg. (bare for å ha det sagt, jeg har selv aldri egentlig hatt pilgift-frosk eller liknende dyr som skal ha ekstremt høy fuktighet hele tiden, så her kan kanskje de andre skyte inn litt info hvis det er noe jeg sier feil - men nå er det vel ingen pilgiftfrosk som ble med på positivlisten uansett så det har lite relevanse.)
Når det gjelder kameleon, som jeg har kjennskaper til, så skal heller ikke den ha det konstant fuktig. Jeg sprayer en gang om dagen, passer på at han drikker, sprayer ekstra godt når jeg ser han er i ferd med å skifte ham, og that's it. Virkelig ingen rocket science. MYE vanskeligere å jobbe med en hund som oppfører seg som en dust på tur. ( I should know.
)
Hva er det med røtter, grus, sand og blader du syns er så vanskelig? For den biten forsto jeg ikke.
Når det kommer til lys, varme og UV til reptiler, så syns jeg den biten har blitt gjort til noe fryktelig skummelt for alle som ikke forstår terrarium-oppsett.
Når det kommer til UV lys som jeg syns fungerer, så kjøper jeg det fra Lucky reptiles. Den ser sånn her ut.
Den settes over netting-toppen i terrariet (UV går ikke igjennom glass), og man må bare passe på at dyret kan sitte minimum 20 cm nærme UV lyset på det aktuelle stedet. Det er ikke alle dyr som krever UV lys, men visse frosk (White's trefrosk) og kameleon-arter må ha det. Slanger trenger det stort sett ikke. (men skader ikke å gi dem det)
Varmelampe/varmematte er enkelt. Kjøp hvilkensomhelst lampe som gir fra seg god varme, sett den i ett hjørne av terrariet hvor dyret får muligheten til å sole seg godt. Reptiler er ikke som pattedyr, og er avhengig av omgivelsene å få riktig kroppstemperatur. Derfor er det viktig at varmeskilden er f.eks på venstresiden av terrariet, mens kaldesiden er på høyre. Kaldesiden kan være tilnærmet normal romtemperatur, så lenge varmesiden er korrekt varme. (dette varierer mellom art til art, men generelt sett så skal varmesiden være et sted mellom 30-35 grader. Lett å oppnå med varmelamper.)
Altså, ingenting av dette er rocket-sicence. Men igjen, reptiler er såpass mystifisert og vanskeliggjort av alle som ikke kan dem, og da er det lett å få noia for at man gjør ting feil eller er redd andre ikke klarer det.
Det krever sin research, absolutt - men internett er full av gode artikler og forums hvor folk er mer enn villig til å hjelpe, og det har også kommet en norsk bok som dekker det meste av viktig basics man måtte ha spørsmål om som ny i hobbyen.
Av personlig erfaring så er alle dyrene på positivlisten enklere enn det gjennomsnittlige akvariet. Og det er jo ingenting her i verden som er så enkelt at man ikke trenger å sette seg inn i hvordan man gjør det, om det så gjelder data, rengjøring av hus, barneoppdragelse, kjøre bil eller dyrehold.