Sv: Barbie som rollemodell
Det er klart at vi alle sammen som vokste opp med Barbie ble påvirket av hvordan hun var utformet, og fikk farget vårt syn på hva som er vakkert og hva som er idealet preget av det. Herregud, å si at "neida, jeg så ikke på henne som et forbilde, det var bare en leke" er så ureflektert og luftig at jeg nesten må dåne litt. 
Selvsagt ikke bare Barbie, og for unger i dag er hun en enda mindre del av den totale miksen av det massive kjøret på hvordan man bør se ut. For unge jenter i dag mener jeg at retusjerte magasinbilder er en mye viktigere faktor.
Men for oss som vokste opp i et univers mer preget av fotformsko og fornuftige frisyrer så var Barbie mer enerådende i sin estetiske påvirkning mot det tynn-tynne, de store øynene, yndige blikket, hodet på skrå, langtlangt hår, føtter som kun passet i høyhælte sko, supersmal midje, skinnende hår, laaange bein. Akkurat det så mange av oss strever utrettelig mot, med endeløse slankekurer, øyevippeforlenging, tannbleking og skadelige sko.