|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barbie som rollemodellDet er klart at vi alle sammen som vokste opp med Barbie ble påvirket av hvordan hun var utformet, og fikk farget vårt syn på hva som er vakkert og hva som er idealet preget av det. Herregud, å si at "neida, jeg så ikke på henne som et forbilde, det var bare en leke" er så ureflektert og luftig at jeg nesten må dåne litt.
|
|
|
#42 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barbie som rollemodell
Joda, den er nok en del av verdenspakka barn møter i dag, men for lite betydningsfull til at den spiller noen rolle hos meg. Jeg boikotter ikke Barbie fordi hun har feil kroppsfasong. Til det har jeg altfor gode minner selv rundt leken, og ser at døtrene mine har stor glede av det. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Absolute Beginner
|
Signerer. Jeg tror heller ikke ungene er så store før de helt av seg selv merker om klærne i butikken sitter fint eller ikke. Det er klart at vi voksne spiller en viktig rolle, men jeg tror inntrykk utenfra betyr vel så mye. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg satt og tenkte nøyaktig det samme. Det er da ikke sånn at barn sitter å bevisst tenker over slike ting, det kommer av seg selv, og det sier seg selv at utseendet til dukken man leker rollelek med medfører påvirkning.
|
|
|
#45 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Barbie som rollemodellJeg tror kanskje også Barbie påvirket mindre da jeg var liten, for jeg tror knapt nok jeg så virkelige mennesker som kunne likne på dokka. Da var koblingen til virkeligheten en annen enn den er i dag. Nå mener jeg ikke at alt var bedre før, men jeg var ganske stor (tenåring?) før jeg ble påvirket via media av hvordan jenter skulle se ut og kle seg. Nå ser barnehagebarn på Disney Channel. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Barbie som rollemodellJeg skulle inn å si det samme som Tjorven, Poly og Mrs. Longbottom.
|
|
|
#47 |
|
Pauset
Sv: Barbie som rollemodellKanskje vi snakker litt om ulike ting her. Når jeg tenker påvirket som i negativt påvirket, så tenker jeg egentlig at man tildels utvikler et problematisk forhold til kropp og til mat på bakgrunn av dette. Ikke bare en generell oppfatning om hva som er 'skjønnhetsidealet' på gjeldende tidspunkt. Snakker dere om det siste så er jeg enig i at det glir inn i de mange inntrykk man hele tiden bombaderes med av 'skjønnhet', og som Bokormen sier så er de fra alle kanter i dag. Men som en viktig bidragsyter til forstyrrelser rundt kropp og mat, så mener jeg Barbie kommer ganske langt ned på lista. Da er det andre ting som påvirker mye mer. Det var mitt poeng. Siden jeg ikke hadde det helt enkelt selv i barne- og undomstida rundt mat og kropp, så ser jeg så altfor godt de andre tingene som bidro til dette. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Barbie som rollemodellFor meg er det et stykke mellom det å bli litt påvirket av noe og det å ha noe som rollemodell. Barbie har aldri vært rollemodell for meg, selv om jeg syntes hun hadde langt, fint hår og en langt mer spennende garderobe enn meg selv. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Barbie som rollemodellJeg hadde kun en barbie og et eller to sett med klær. Kan ikke huske at jeg lekte med henne i det hele tatt. Tjorven dukken, derimot, ble lekt mye med.
|
|
|
#51 |
|
© All rights reserved
|
Jeg ser poenget ditt, men jeg synes du uttaler deg på en utrolig respektløs måte. Å kalle andres mening for ureflektert og luftig fordi du selv er preget av fornuftige frisyrer og fotformsko får du ta på din egen kappe - for meg har Barbie aldri vært verken et forbilde eller en rollemodell. Hun har vært en dukke, ingenting annet. En dukke det var gøy å leke med fordi hun hadde finere klær enn andre dukker, men that's it. Og dette er faktisk noe jeg har reflektert mye over, tro det eller ei. Det var ikke Barbie som var min rollemodell, selv om hun hadde pent hår og pene øyne. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hæ? Jeg har aldri eid en Barbie i mitt liv, så for meg var hun definitivt bare en dukke. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
intro
|
Sv: Barbie som rollemodellJeg synes forresten at det er forskjell på rollemodell og kroppsideal - om noe må vel Barbie være det siste. 'Rollemodell' impliserer vel at vedkommende ideal faktisk foretar seg noe.
|
|
|
|
#54 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barbie som rollemodellHvis man virkelig ser på ei Barbie dukke så ser hun jo unektelig litt snål ut. Rare, alt for lange bein, alt for tynn, med alt for lang hals, og alltid på tå. Og det vidunderlige håret ble fort klipt av. Men hun var ei artig dukke å sy klær til. Og jeg tror den gang jeg vokste opp så var vi gamlere den gangen vi sluttet å leke enn barn gjør i dag. Men jeg har aldri ønsket å se ut som en dukke, grøss og gru. Og hvis moteinsustrien er inspirert av Barbies sko bør de skjerpe seg. Jeg var nettopp innom en sko butikk for å finne gode sjo å gå i, til hverdags og finner hyllene fulle av sko med sinnsykt høye heler. Kan umulig være fordi vi ser Barbie som et forbilde. Det må komme andre steder i fra. ( Falkanger sko, som normalt har et godt utvalg av gode lave sko også). |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Det er vel ingen som er så foretaksom som Barbie: pilot, rakettforsker, lege/dyrlege, advokat, og hva pokker du vil. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barbie som rollemodellDet kjekkeste med Barbie var jo at hun var liten og derfor var det kjekt å sy og strikke eget tøy til henne. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Barbie som rollemodellPoly: Da får du bare dåne og Tenke Ditt. Virkelig. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
WF: Isbjorn
Hvor: Trondheim
Sv: Barbie som rollemodellDet som har påvirket meg i oppveksten er ikke Barbie, selv om vi lekte mye med de dukkene. Vi snakket aldri om kroppene våre, vi bare godtok at vi var sånn og slik. Barbie var rollelekdukkene som det var artig å leke familielek med, fordi vi ikke hadde noe annet å leke slik med.
|
|
|
#60 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Barbie som rollemodellSiden jeg ikke LIKTE å leke med barbie engang, så var hun virkelig bare en dukke, ikke noe forbilde, hun var jo ikke en dukke jeg likte å leke med engang.
|
![]() |
|
|