Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Jeg er ikke tilhenger av heldagsskole, bare for å få sagt det. Jeg synes SFO skal være frivillig nettopp fordi foreldre har ulike jobber og barn skal ha mulighet til å reise hjem tidligere enn 16-17. Det er mange fordeler med heldagsskole, men jeg ser ulempene også. Barn som har bortimot en times reisevei og foreldre med fjøs får ikke rukket å se foreldre før ganske sent på kvelden om de skal holdes på skolen til 16.00.
Skoledagene er også lange nok synes jeg hvis man skal holde på tradisjonelt system med lekser. Hvis lekser og egenarbeid blir lagt inn i heldagsskolen (og da forutsettes voksne som kan følge opp leksearbeidet på skolen) kan jeg være med på en utvidelse, men ikke heldags.
Man kan også spørre hvem det skal være heldagsskole for og hva det vil innebære?
Skal det gjelde alle aldersgrupper? Skal SFO kuttes og skoledagen starte grytidlig for alle og slutte sent for alle? Skal SFO være i tillegg?
Det kreves en helt annen tenkning, samt at det er en stor jobb å gjøre med bygningsmasse på norske skoler dersom alle skal legge til rette for heldagsskole. Jeg kan godt være med på tanken, men da må alle aspekter tas med i tenkningen.
I en skole med et superrigid permisjonsreglement ser jeg veldig mørkt på heldagsskole.
|