Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg er tilhenger av noe som ligner på heldagsskole, men da tenker jeg ikke på skoledag fra morgen til kveld. Jeg tenker mer en helintegrert SFO-ordning med en skikkelig pause midt på dagen og et godt fritidstilbud som godt kan være frivillig. Og ingen lekser utover leselekse. Jeg synes det er hensiktsmessig bare for de årene man trenger barnetilsyn, og poenget for meg er at kommunene tvinges til å lage et tilbud som er like godt som det vi har i Trondheim og Oslo blant annet. Minus lekser og pluss fysisk aktivitet midt på dagen. Skoletimer hele dagen tror jeg blir for mye. På samme måte som lekser er for mye for mange barn som kommer ganske sent hjem etter skoledagen.
Hvis det skal være frivillig å være på skolen etter kl 13, må fortsatt all undervisningstid legges før det. Det betyr at det blir vanskelig å få til en lang pause midt på dagen uten å forlenge den obligatoriske delen skoledagen. Og hvis man tar utgangspunkt i at lekser har læringsverdi, må den tida også integreres i den obligatoriske skoledagen.
Da sitter vi igjen med en mellomting mellom det vi har i dag og heldagsskole. Altså; obligatorisk undervisning fra 8.30-14-14.30ish, med økt pause/fysisk aktivitet midt på dagen, ingen lekser og frivillig SFO med fritidstilbud fram til kl 17.
Er det noe sånt du ser for deg?