Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Jeg er enig i at man ikke kan se på inntekten alene. For veldig mange av oss er boutgiftene en relativ høy månedlig utgiftspost. Bor man et sted med lave boligpriser, man har arvet eller man har kommet tidlig inn på boligmarkedet, kjøpt rimelig og betalt ned mye gjeld, så stiller det seg ganske annerldes enn om man er nyetablert eller leier på et sted med der det er utleiers marked.
Når det gjelder SFO- og barnehageutgifter, så tenker jeg ikke at man umiddelbart kan slutte at barna er hjemme selv om en av foreldrene er hjemmeværende. Barnehage og SFO kan være en viktig sosial arena for barn, og sånn sett ser jeg for meg at mange barnefamilier kan strekke seg langt for at barna i det minste skal få en deltidsplass i barnehage/på SFO.
For øvrig er jeg enig med Guava i at det også er relevant hvorvidt dette er en selvvalgt løsning eller ei. Og da tenker jeg også at det kan være andre forhold enn sykdom som kan ligge til grunn. Dersom den ene av foreldrene ikke får jobb på hjemstedet, for eksempel, så kan jeg forstå at pendling ikke er en holdbar løsning for en familie med så mange barn. Så selv om det er "selvvalgt" så kan det jo likevel hende at man har et sterkt ønske om at begge skal kunne være i inntektsgivende arbeid.
|