Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-13, 18:09   #21
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Langt fra fattig i mine øyne!

Den inntekten har vi seks her levd helt greit på de siste 2,5 årene. Ikke rom for sprell og reiser (at det ble vår første sydentur i fjor kom av uventet aksjeutbytte for mannen min) Vi har 1 i barnehage og har hatt 1 på sfo i samme periode. Vi har også en elitesvømmer i huset som er en heftig utgift. Jeg har studert, mannen jobbet. Vi har mye gjeld både på hus, bil og studier. Må si at det er godt nå som vi er to i vanlig jobb igjen og vi kan legge på 250.000 på det vi har hatt de siste årene.

Gammel 12-10-13, 18:36   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det kommer helt an på hvor man bor og boutgifter, tenker jeg. Man kan selvfølgelig flytte til billigere områder, og når økonomi tvinger en bort fra bo- og oppvekstmiljø er en kanskje fattig?

Det tenker jeg også.
Husprisene i mange av de større byene er jo av en sånn art at mange i realiteten har lite og rutte med selv om inntekten på papiret er ok. Og da snakker jeg ikke om folk som kjøper luksusvillaer men om i utgangspunktet ganske beskjedne hus/leiligheter. Og man kan ikke bare velge å flytte til et rimeligere sted i alle tilfeller.

Gammel 12-10-13, 18:44   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det kommer jo ikke bare an på inntekt heller. Om man har vært inne i boligmarkedet en stund/har arvet penger osv. Med andre ord hvor mye gjeld man har.

Men jeg vil nok tro at det finnes familier med to lave lønninger og større utgifter som har det trangere enn dette.

Gammel 12-10-13, 18:55   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så mye det kommer an på, men jeg syns det virker trangt. Jeg syns heller ikke det er sammenlignbart med familier der en studerer, det er forskjell på å leve trangt i en periode, og ikke ha noen utsikter for at det skal bli bedre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 19:03   #25
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at man ikke kan se på inntekten alene. For veldig mange av oss er boutgiftene en relativ høy månedlig utgiftspost. Bor man et sted med lave boligpriser, man har arvet eller man har kommet tidlig inn på boligmarkedet, kjøpt rimelig og betalt ned mye gjeld, så stiller det seg ganske annerldes enn om man er nyetablert eller leier på et sted med der det er utleiers marked.

Når det gjelder SFO- og barnehageutgifter, så tenker jeg ikke at man umiddelbart kan slutte at barna er hjemme selv om en av foreldrene er hjemmeværende. Barnehage og SFO kan være en viktig sosial arena for barn, og sånn sett ser jeg for meg at mange barnefamilier kan strekke seg langt for at barna i det minste skal få en deltidsplass i barnehage/på SFO.

For øvrig er jeg enig med Guava i at det også er relevant hvorvidt dette er en selvvalgt løsning eller ei. Og da tenker jeg også at det kan være andre forhold enn sykdom som kan ligge til grunn. Dersom den ene av foreldrene ikke får jobb på hjemstedet, for eksempel, så kan jeg forstå at pendling ikke er en holdbar løsning for en familie med så mange barn. Så selv om det er "selvvalgt" så kan det jo likevel hende at man har et sterkt ønske om at begge skal kunne være i inntektsgivende arbeid.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 19:45   #26
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Men jeg forstår ikke hvorfor man bruker en familie der kun en jobber som et eksempel. Det vil jo i de fleste tilfeller være frivillig fattigdom.

Gammel 12-10-13, 19:53   #27
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Dersom eg samanliknar med oss sjølv, så vil eg sei at det er langt frå fattig. Me har berre tre ungar, men dei har dobbelt så masse som oss i inntekt.

Gammel 12-10-13, 20:03   #28
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Men jeg forstår ikke hvorfor man bruker en familie der kun en jobber som et eksempel. Det vil jo i de fleste tilfeller være frivillig fattigdom.

Det var vel ment som et eksempel på at definisjonen fikk noen utslag som virker feil.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 20:17   #29
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er ikke enig i definisjonen.
De standariserte måtene å regne ut relativ fattigdom på, er rett og slett ikke tilpasset det rike overflodssamfunnet Norge.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 20:35   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på om de har nedbetalt bolig eller ikke. En familie på seks må ha sjuseter bil og ganske stor bolig. Og hvis man ikke har råd til fritidsaktiviteter og normalt yttertøy til ungene er man vel per definisjon fattig. Det fjerde barnet øker utgiftene mer enn man skulle tro, det går ikke an å doble utgiftene til to barn.

Det er definisjonen. Så er det om man bør gjøre noe for å kompensere for dette. Hvis situasjonen er selvvalgt synes jeg ikke det.

Gammel 12-10-13, 21:08   #31
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er definisjonen. Så er det om man bør gjøre noe for å kompensere for dette. Hvis situasjonen er selvvalgt synes jeg ikke det.

Hva mener du med selvvalgt? De aller fleste har jo mulighet til å velge hvor mange barn de vil ha, f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 21:17   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva mener du med selvvalgt? De aller fleste har jo mulighet til å velge hvor mange barn de vil ha, f.eks.

Ja og nei. Jeg er ikke villig til å akseptere det premisset selv om det til en viss grad stemmer. For barn som er her er i like stor grad mennesker og en del av samfunnet som sine foreldre. Man "har" ikke barn på samme måte som man har hund eller katt, barn er del av en familie som er del av et lokalsamfunn. Jeg synes vi har et fellesansvar for barna i samfunnet selv om noen måtte mene at de ideelt sett ikke burde vært unnfanget, sekundært abortert bort på grunn av foreldrenes økonomiske situasjon. Det man kan diskutere er hvor bunnivået ligger, hvor lite midler det er greit at unger har.

Det jeg mener med selvvalgt er om det er noen reell mulighet til å bedre situasjonen. En arbeidsfør hjemmeværende forelder tenker jeg er et luksusgode de har valgt på bekostning av utstyr og fritidsaktiviteter, mens lave inntekter eller et multihandicappet barn som binder opp all arbeidskapasitet i familien blir noe annet.

Gammel 12-10-13, 21:34   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: Jeg sa ikke noe om at vi ikke må hjelpe barna til fattige foreldre fordi foreldrene selv har valgt å få mange barn, hvis det var slik du tolket meg?
Og selvsagt finnes det mennesker som helt uforskyldt kommer i en vanskelig øk.situasjon og da er det jo litt vanskelig å velge bort barn man allerede har fått. At man velger å få mange barn når man verken har sikker jobb eller OK økonomi, synes jeg er litt vanskelig å forstå, for i 2013 er jo barn noe man stort sett kan velge (å ikke bli gravid, jeg snakker ikke om abort) nesten på lik linje med bil eller båt.

Gammel 12-10-13, 21:40   #34
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvorfor i all verden skal man være hjemmeværende på fulltid og ha barna i barnehage? De som velger å være hjemmeværende gjør jo det fordi de ønsker å passe pårna sine selv. Det må være helt naturlig å anta at denne familien ikke har barnehage og SFO-utgifter.

Siden det står "den ene tjener 685000" i artikkelen betyr jo det at ytelser som barnetrygd heller ikke er tatt med. Det er 8000 (-ish) skattefritt i året.

Og så kommer vel også kontantstøtten i tillegg, hvis barna ikke behøver gå i barnehage. (men så får de vel ikke skattefradrag uten tilsynsutgifter så det går kanskje opp i opp)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 22:38   #35
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med boligprisar i ein del regionar skjønner eg at ein i dette tilfellet må prioritere korleis ein skal bruke pengar, men det å velje å ikkje jobbe er og ei prioritering. Kan hende det å ikkje delta i arbeidslivet er eit val foreldra gjer som går utover ferie og fornøyelsesparkar, fritidsaktivitetar med meir. Men folk som gjer dette valet, ser jo på det å vere heime som ein verdi i seg sjølv.

Eg kjøper ikkje at ein familie med heimeverande foreldre (som ikkje skuldest sjukdom riktignok) skal ha store utgifter til barnehageplass/SFO "fordi det er bra for barnet". Viss ein av foreldra er frivillig heime, vil ikkje den familien trenge barnehageplass/SFO, då kan vi fjerne det som utgift.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er så mye det kommer an på, men jeg syns det virker trangt. Jeg syns heller ikke det er sammenlignbart med familier der en studerer, det er forskjell på å leve trangt i en periode, og ikke ha noen utsikter for at det skal bli bedre.

Eg synest familier kor ein av foreldra er sjølvvald utanfor arbeidslivet (altså ikkje heime på grunn av sjukdom eller andre ting ein ikkje har kontroll over) er samanliknbart med familiar kor ein studerer, fordi det er sjølvvald.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-13, 22:41   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Rine: mulig jeg dro det du skrev litt langt, jeg reagerer ganske kraftig på at barn regnes som noe foreldrene burde visst bedre enn å skaffe seg, og når de har valgt det selv kan de takke seg selv og vi andre trenger ikke bry oss. Jeg ser at du kanskje ikke mente det. Når det gjelder planlegging kjenner jeg flere mislykkede forsøk på det, deriblant ganske mange tredjebarn som har vist seg å være nr 3 og 4.

Det er også et spørsmål hva man skal kalle fattigdom. Jeg synes kanskje den fattigdomsdefinisjonen er et hån mot de som virkelig er fattige, det burde være en annen definisjon for dårlig råd.

Gammel 12-10-13, 22:43   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det er også et spørsmål hva man skal kalle fattigdom. Jeg synes kanskje den fattigdomsdefinisjonen er et hån mot de som virkelig er fattige, det burde være en annen definisjon for dårlig råd.

Enig i det!

Jeg synes forresten at barn bør gå i barnehage i alle fall siste år før skolen.

Gammel 13-10-13, 08:49   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Helt enig i dette.

Gammel 13-10-13, 09:48   #39
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: mulig jeg dro det du skrev litt langt, jeg reagerer ganske kraftig på at barn regnes som noe foreldrene burde visst bedre enn å skaffe seg, og når de har valgt det selv kan de takke seg selv og vi andre trenger ikke bry oss. Jeg ser at du kanskje ikke mente det. Når det gjelder planlegging kjenner jeg flere mislykkede forsøk på det, deriblant ganske mange tredjebarn som har vist seg å være nr 3 og 4.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Helt enig i dette.

Men tolket hun deg feil, rine, eller mener du at folk med "mange" barn bare har seg selv å takke?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-13, 09:55   #40
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes kanskje det, men det er jo irrelevant. Ungeneerfødt og kan ikke'takke seg sjøl'. Som samfunn må vi passe på at de har det OK. (Altså ikke nødvendigvis eksempelfamilien, men reelt fattige familier med mange barn.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.