Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
Takk for tråden, Tallulah. Jeg har flere ganger hørt at "det er så mange fordommer mot østkanten" her på FP, og så har jeg aldri oppfattet hvilke det er. Men det kan jo være jeg ikke ser bjelken i mitt eget øye. 
Jeg har bodd østpå og vestpå. Øst har jeg bare bodd sentalt, vestpå har jeg bodd både sentralt og i periferien.
Da jeg flyttet til østsiden av elven var det lenge før det ble kult (nå kommer snart Tallulah og sier at "neeida, det var begynt å bli kult lenge før 1995, altså!!", men det var i hvert fall ingen rundt meg som hadde oppfattet det, i så fall), og en del kollegaer holdt på å dåne av at jeg bodde i gansterland. Og jeg glemmer aldri en kollega som nok aldri hadde vært øst for Nationaltheateret, og vi skulle på en restaurant som var veldig poppis og hipp helt nede på Grünerløkka. Han kom dit litt etter oss og var helt BLEK og sjokkskadet av bare å ha sett gata fra taxivinduet 
Jeg har vel de samme populasjonsoppfatningene som Candy, men det er klart jeg har fordommer i tillegg, mer eller mindre velbegrunnede.
Jeg har for eksempel fordommer mot Grünerløkkas hipstere som er så uniformerte i sin "individuelle" hipsterhet at det blir rent komisk. Jeg tror ikke jeg kunne bodd på et sted der dømmende øyne vurderte klesdrakt og dømte Ed Hardy sko nord og ned, men nesten identiske Iron Fist som "inne". 
I "ytre Oslo Øst" så er jeg ikke kjent, og har opplevd bydelene mer der på besøk eller gjennomkjøring. Jeg syns det ser ut til å være mange fine "bygder" der også, som på Lambertseter. Hyggelige og nære lokalsamfunn. Men noen av de nyere bydelene bærer fortsatt litt preg av "bomaskiner".
Men, siden vi er i gang med å flagge fordommer: for meg som er vant til ungjenter som kler seg som morra si, med flate sko, beige klær og vel-lagt sminke og pikerden av og til perler i ørene, så stirrer jeg av og til så øynene nesten faller ut av hodet mitt når jeg ferdes uti drabanten østpå og ser halvnakne jenter med åletrange klær, vaklende på skyhøye hæler og med sminke som veier nesten mer enn klærne. 
Bilder: Sko som er heeelt ute på Grünerløkka:

Sko som er helt INNE på Grünerløkka:

Sist redigert av Polyanna : 18-10-13 kl 18:13.
|