|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen.
![]() |
#62 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg bodde på Bjølsen en periode rundt 1993/95. Jeg jobbet samtidig i et firma der stort sett alle bodde langt vest. De syntes det var veldig eksotisk at jeg bodde der jeg bodde.
![]() |
![]() |
#63 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
Joa. Men Sinsen nedenfor toglinja kan ikke være vest i noen tenkelig forstand, altså.
![]() |
#65 |
Yes, we can!!
|
Jeg kjøpte leilighet på Torshov i 1995. Reaksjonene var sånn:
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
Da kan dere kanskje forstå at vi som har bodd i det strøket på både 70- 80- og 90-tallet kan være litt på defensiven?
![]() |
#67 |
This is normal!
|
Adm.dir. på denne jobben uttalte følgende (jeg holdt på å sprute ut i latter) da vi i en samtale kom inn på Torshov:
![]() |
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
Joda, absolutt.
![]() |
#69 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har ikke så mange fordommer, har jobbet tett på områdene langs banen øst og sørøst i fem år. Men det er gammel erfaring. Tilfeldig likevel at vi er her, så på like mange boliger på Østensjø.
![]() |
#70 |
Kjernesnill
|
Dette har jeg også opplevd, på veldig nært hold. Det var også et drap til på Sandaker, vi fikk nok og flyttet ut av byen. En periode var det mindre trivelig å bo med barn i dette området, altfor mye som skjedde.
![]() |
#71 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har jobbet snart 15 år i indre "verste" øst hvor det ikke er trygt å være på kveldstid og det gir meg visse fordommer mot de som vanker her på kvelden. Det har bare blitt verre og verre. Generelle fordommer mot de som bor på Østkanten har jeg ikke. Jeg har bodd både i indre Øst og beste vest i mange år og tror nok ikkejeg noensinne vil flytte tilbake til indre øst, men er ikke snobb og kunne gjerne bodd i hyggelige oppvekstmiljøer på Østkanten, men nå har vi slått rot i Bærum øst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ej ikke møjkets heije
|
Men sånne ting skjer jo overalt. Svigermor synes det er skummelt å være på østkanten og vil følges til bussen når hun er på besøk hos oss. Og en gang havnet hun midt i et skytedrama da hun gikk av den samme bussen hjemme hos seg selv - midt på flotteste Frogner.
![]() |
![]() |
#73 |
Kjernesnill
|
Jeg sporet av. Jeg tenker at det er mindre sannsynlighet for at det skal skje flere drap på et år her vi bor nå (bygda) siden det bor færre mennesker i et avgrenset område. Der vi bodde tidligere var det tettere befolket i lavblokker, mer trafikk, tettere med mennesker og derfor større sannsynlighet for skyting fra bil og drap i leiligheter få hundre meter unna.
![]() |
#74 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Men Tjorven, selv om det skjer over alt så er det jo dessverre en opphoping spesielt rundt nedre Akerselva, med mye narkotikasalg og tilliggende herligheter, som gjør at det er veldig mye vanligere med vold, særlig med våpen, i de områdene.
![]() |
#75 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Og det er nettopp der har jeg gått på jobb i 15 år, og det er blitt helt j...g. Og det kan ikke sammenlignes med resten av østkanten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Ja, om folk tenker at det gjelder alt øst for elva så er jo det temmelig idiotisk.
![]() |
#77 |
ej ikke møjkets heije
|
Nettopp det er poenget mitt. Det finnes små avgrensede områder som er mer utrygge, men Østkanten er et rimelig mangfoldig sted. Ikke alle ser det.
![]() |
![]() |
#78 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg bor i nærheten av både Nordre Gravlund og Sandaker og må si at jeg oppfatter begge de stedene som trygge, selv om det har skjedd et drap der, altså. Det var målrettede drap, og ikke akkurat vill skyting. At det ene skjedde på Sandaker var jo fordi mordofferet skulle på jobb der, ikke fordi det er et veldig belastet strøk.
![]() |
#79 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sist redigert av Njulaif : 18-10-13 kl 23:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Den syns jeg var litt unfair, Njulaif. Hvordan beviser framsnakking av østkanten at man er fordomsfull mot vestkanten?
![]() |
|
|