Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 19:51   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen.

Polyanna: Sagene og Grünerløkka var ikke særlig hipt på midten av nittitallet, nei. Men Sagene har aldri vært farlig, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:56   #62
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde på Bjølsen en periode rundt 1993/95. Jeg jobbet samtidig i et firma der stort sett alle bodde langt vest. De syntes det var veldig eksotisk at jeg bodde der jeg bodde.

Gammel 18-10-13, 20:06   #63
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen.

Joa. Men Sinsen nedenfor toglinja kan ikke være vest i noen tenkelig forstand, altså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:07   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, virkelig ikke.

Gammel 18-10-13, 20:10   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg bodde på Bjølsen en periode rundt 1993/95. Jeg jobbet samtidig i et firma der stort sett alle bodde langt vest. De syntes det var veldig eksotisk at jeg bodde der jeg bodde.

Jeg kjøpte leilighet på Torshov i 1995. Reaksjonene var sånn:

Gammel 18-10-13, 20:13   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da kan dere kanskje forstå at vi som har bodd i det strøket på både 70- 80- og 90-tallet kan være litt på defensiven?

Gammel 18-10-13, 20:26   #67
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adm.dir. på denne jobben uttalte følgende (jeg holdt på å sprute ut i latter) da vi i en samtale kom inn på Torshov:
"Tåschåv? Nja, der har jeg vært en gang. Det var et pussig sted."

Gammel 18-10-13, 20:47   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan dere kanskje forstå at vi som har bodd i det strøket på både 70- 80- og 90-tallet kan være litt på defensiven?

Joda, absolutt.

Gammel 18-10-13, 21:03   #69
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke så mange fordommer, har jobbet tett på områdene langs banen øst og sørøst i fem år. Men det er gammel erfaring. Tilfeldig likevel at vi er her, så på like mange boliger på Østensjø.

Jeg har dialekt og blir aldri satt i bås. Har bodd på Sagene og Kjelsås fra 1997 til 2005, og fikk med en pen prisvekst. Har også fått med meg drapene i Nordre Gravlund, Sandakerveien, de var tett på. Og den sjakkrutede BMVen ved legevakta. Jeg gikk forbi bilen, vet fortsatt ikke om det var før eller etter hendelsen, folk sto å måpte, men området var ikke sperret av. Sånt skjer, men en kort periode var det litt for mye.

Gammel 18-10-13, 21:07   #70
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Har også fått med meg drapene i Nordre Gravlund, Sandakerveien, de var tett på. Og den sjakkrutede BMVen ved legevakta. Jeg gikk forbi bilen, vet fortsatt ikke om det var før eller etter hendelsen, folk sto å måpte, men området var ikke sperret av. Sånt skjer, men en kort periode var det litt for mye.

Dette har jeg også opplevd, på veldig nært hold. Det var også et drap til på Sandaker, vi fikk nok og flyttet ut av byen. En periode var det mindre trivelig å bo med barn i dette området, altfor mye som skjedde.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:16   #71
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har jobbet snart 15 år i indre "verste" øst hvor det ikke er trygt å være på kveldstid og det gir meg visse fordommer mot de som vanker her på kvelden. Det har bare blitt verre og verre. Generelle fordommer mot de som bor på Østkanten har jeg ikke. Jeg har bodd både i indre Øst og beste vest i mange år og tror nok ikkejeg noensinne vil flytte tilbake til indre øst, men er ikke snobb og kunne gjerne bodd i hyggelige oppvekstmiljøer på Østkanten, men nå har vi slått rot i Bærum øst.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:24   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Dette har jeg også opplevd, på veldig nært hold. Det var også et drap til på Sandaker, vi fikk nok og flyttet ut av byen. En periode var det mindre trivelig å bo med barn i dette området, altfor mye som skjedde.

Men sånne ting skjer jo overalt. Svigermor synes det er skummelt å være på østkanten og vil følges til bussen når hun er på besøk hos oss. Og en gang havnet hun midt i et skytedrama da hun gikk av den samme bussen hjemme hos seg selv - midt på flotteste Frogner.

Gammel 18-10-13, 21:27   #73
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men sånne ting skjer jo overalt. Svigermor synes det er skummelt å være på østkanten og vil følges til bussen når hun er på besøk hos oss. Og en gang havnet hun midt i et skytedrama da hun gikk av den samme bussen hjemme hos seg selv - midt på flotteste Frogner.

Jeg sporet av. Jeg tenker at det er mindre sannsynlighet for at det skal skje flere drap på et år her vi bor nå (bygda) siden det bor færre mennesker i et avgrenset område. Der vi bodde tidligere var det tettere befolket i lavblokker, mer trafikk, tettere med mennesker og derfor større sannsynlighet for skyting fra bil og drap i leiligheter få hundre meter unna.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:27   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men Tjorven, selv om det skjer over alt så er det jo dessverre en opphoping spesielt rundt nedre Akerselva, med mye narkotikasalg og tilliggende herligheter, som gjør at det er veldig mye vanligere med vold, særlig med våpen, i de områdene.

Gammel 18-10-13, 21:37   #75
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men Tjorven, selv om det skjer over alt så er det jo dessverre en opphoping spesielt rundt nedre Akerselva, med mye narkotikasalg og tilliggende herligheter, som gjør at det er veldig mye vanligere med vold, særlig med våpen, i de områdene.

Og det er nettopp der har jeg gått på jobb i 15 år, og det er blitt helt j...g. Og det kan ikke sammenlignes med resten av østkanten.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:38   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, om folk tenker at det gjelder alt øst for elva så er jo det temmelig idiotisk.

Gammel 18-10-13, 23:09   #77
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, om folk tenker at det gjelder alt øst for elva så er jo det temmelig idiotisk.

Nettopp det er poenget mitt. Det finnes små avgrensede områder som er mer utrygge, men Østkanten er et rimelig mangfoldig sted. Ikke alle ser det.

Gammel 18-10-13, 23:16   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg bor i nærheten av både Nordre Gravlund og Sandaker og må si at jeg oppfatter begge de stedene som trygge, selv om det har skjedd et drap der, altså. Det var målrettede drap, og ikke akkurat vill skyting. At det ene skjedde på Sandaker var jo fordi mordofferet skulle på jobb der, ikke fordi det er et veldig belastet strøk.

Jeg ville sikkert ikke gått tur på Nordre Gravlund på nattestid (selv om vi pleide å gjøre det da jeg vokste opp, og skremte vettet av hverandre), men jeg ville nok ikke gått på vestre heller.

Den sjakkrutete BMWen ved legevakta vet jeg ikke hva henviser til.

Gammel 18-10-13, 23:35   #79
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Så fordommen er at vi er fordomsfulle?

Jeg kan nok faktisk kjenne meg litt igjen i det. Det kan vel kanskje være underdogens forsvarsmetode.

Det er i alle fall definitivt min største fordom mot østkanten.
Min opplevelse er at folk på østkanten i større grad er opptatte av 'den store forskjellen mellom øst og vest', og også snakker mer om alle disse antatte fordommene 'man' har mot østkanten. Jeg kan helt ærlig, og med hånden på hjertet, si at det er et samtaleemne som aldri dukker opp i min omgangskrets.

Jeg synes også at dette blir ganske godt illustrert i denne tråden, som jo egentlig skulle handle om hvilke fordommer man har til østkanten, men som har utviklet seg til en lang 'forsvarstale' og framsnakking av østkanten i stedet. ikke at det er noe galt i det, I'm just sayin...

Sist redigert av Njulaif : 18-10-13 kl 23:41.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 23:48   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Den syns jeg var litt unfair, Njulaif. Hvordan beviser framsnakking av østkanten at man er fordomsfull mot vestkanten?

Det er selvsagt et oppknstruert tema her, det er virkelig ikke slik at jeg snakker med folk om vestkanten, eller hva jeg tror de tror om andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.