Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
Så fin tråd, Tallulah! Eg bur på østkanten og er glad i nærmiljøet mitt og liker den blanda demografien i Groruddalen. Og har veldig få fordommar for østkanten generelt, men det hender eg opplever ting som får meg til å tenke at eg skjønner kor stereotype forestillingar om folk på østkanten kjem frå. Men det som går på folk og adferd, er jo snakk om einskildpersonar som oppfører seg stereotypt, ikkje "alle" som er slik. Eg trur eg legg betre merke til folk som oppfører seg og snakker som typisk vestkantfolk på CC Vest og folk som oppfører seg og snakker som typisk østkantfolk på Linderudsenteret. (Men er det ikkje slik at ein snakker om Oslo Øst og Oslo Vest i dialekt-samanheng? Eller er det eg som roter nå?)
Eg har likevel nokre fordommar, som eg og har fått stadfesta. Ein del av dei går på bydelsøkonomi. Her har eg både som tilsett og brukar av ein del tenester i to ulike bydeler merka store forskjellar. Og tal frå Vinmonopolet viser jo og at det er forskjell på folk sine kjøpevaner.
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Grunnen til at jeg reagerer på polariseringene er fordi det er store middelkasseområder både øst og vest. Høybråten, gamle furuset og Grorud, Ammerud inn mot marka, hellerud, godlia, deler av Oppsal, ulsrud, abilsø, strekningen bøler-skullerud, langerud, Ekeberg, Lambertseter og Nordstrand er jo alle østkantsteder med en velmøblert og ganske stor øver middelklasse. Hvis man polariserer slik at man setter Tøyen skole opp mot smedstad eller ris, så blir jo forskjellene gigantiske. Men de forskjellene er jo ikke sannheten om forskjellen på øst og vest i Oslo.
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
I tillegg er jo Hovin, Sinsen, disen, grefsen og Kjelsås også teknisk sett øst, og det nyanserer jo bare ytterligere. 
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen. 
....og likevel er det 59% elevar med anna morsmål enn norsk og samisk på Sinsen skule og 5,9% på Disen, i 2012. Eg ser ikkje heilt at desse områda er demografisk like, eigentleg.
Eg trur det er større forskjell på ulike boligområder i dei ulike delane av Oslo, enn markante forskjellar på øst-vest. Ta blokkene på Bjerke og eneboligane på Årvoll som eksempel, det er enorme klasseskiller innafor eit område med ein 500 meters radius.
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Adm.dir. på denne jobben uttalte følgende (jeg holdt på å sprute ut i latter) da vi i en samtale kom inn på Torshov:
"Tåschåv? Nja, der har jeg vært en gang. Det var et pussig sted."
Mora mi uttaler konsekvent Torshov som det skrivest. Med ein distinkt h-lyd i -hov.