Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 11:29   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg tenker at når våre barn har blitt voskne så er de aller, aller fleste vokst opp med halloween, og det har blitt en innarbeidet tradisjon som, hva dem angår, "alltid" har vært her (dvs så lenge de har levd). Da vil de se tilbake på og snakke om denne overgangsperioden vi har nå, da feiringen kom til norge rundt årtusenskiftet, da det fantes motstandere som nektet å la barna feire Halloween fordi de syntes det var noe nymotens tull. Noen vil huske at de ikke fikk være med, men de fleste vil ha gode minner. Litt på samme måte som vi nå kan lese om da juletreet ble innført blant den delen av middelklassen som var under størst inflytelse fra utlandet (tenk på alt rælet vi kjøper for å henge på dette forresten), eller slik som min oldefar, som var sterk motstander av vannklosett. For han var det helt utenkelig å drite inne i sitt eget bolighus, så han fortsatte derfor å bruke utedassen all sin dag. Det aller første borgertoget på 17.mai var egentlig en ulovlig demonstrasjon. Og hvem spiste den første fastelavnsbollen? Dette er ting vi er vokst opp med, og derfor ser på som helt naturlig, like naturlig som Halloweenfeiring vil være for neste generasjon.

Derfor ser jeg ikke poenget med å absolutt skulle boikotte. Da mener jeg det er mye bedre å la barna delta, men ha et bevisst forhold til forbruk og hva vi kjøper, og kanskje sette seg selv og barna inn i hva høytiden og feiringen egentlig handler om, og hvor den har sin opprinnelse.

Sist redigert av My : 01-11-13 kl 17:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.