Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 14:09   #181
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er ikke veldig vanlig å feire Halloween i Norge. Jentene mine hadde ingen problemer med å forstå at mange ikke deltar i feiringen.

Sånn bortsett fra at de ikke skjønner at folk vil la en mulighet til å spise store mengder godteri gå fra seg så klart.

Gammel 01-11-13, 14:11   #182
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Små, håpefulle barn kan enten lære seg de uskrevne Halloweenreglene eller ha følge av foreldrene sine som kan hjelpe dem. mina brukte ikke den tonen i sitt innlegg som du prøver å framstille nå (herregud og utropstegn).

Det er ikke veldig vanlig å feire Halloween i Norge. Jentene mine hadde ingen problemer med å forstå at mange ikke deltar i feiringen.

Du har rett, det var ikke det hun sa, jeg synes det hun sa er verre:

Sitat:

Beklager, jeg har ikke godterier til dere. Vi feirer ikke Halloween, det er derfor vi har slått av utelyset. Når utelyset er slukket betyr det at vi ikke vil ha besøk. Ha det bra

Det handler ikke så mye om å forstå, for alle mine kan norsk og forstår ordene, men de skjønner ikke budskapet eller hvorfor det er sånn med mindre man forklarer det for dem. "Vennen min, noen mener at dette er en uting vi har arvet fra USA, og fordi vi misliker handelsstanden, nekter noen å ..."

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:17   #183
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det handler ikke så mye om å forstå, for alle mine kan norsk og forstår ordene, men de skjønner ikke budskapet eller hvorfor det er sånn med mindre man forklarer det for dem. "Vennen min, noen mener at dette er en uting vi har arvet fra USA, og fordi vi misliker handelsstanden, nekter noen å ..."

Jeg synes det er like vanskelig å forklare hvorfor mange feirer Halloween. Borsett fra at det er en sjanse til å kle seg ut og få godteri. Så jeg tror ungene tar dette som enda en folk er forskjellige-greie. Vi liker å gå på tur i skog og fjell, andre synes ikke det er noe stas. En del feirer jul fordi de tror på Gud og Jesus, andre feirer jul av gammel tradisjon og atter andre feirer ikke jul.

Gammel 01-11-13, 14:22   #184
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når ungene fra judoklubben kommer rundt og selger lodd og premien er en fruktkurv, sier jeg alltid. "Neitakk, jeg er imot kampsporter og er allergisk mot frukt." Jeg mener, hvor vanskelig kan det være for et barn å forstå sånt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:22   #185
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halloween er helt vanlig for dem, så jeg tror de reagerer likt på det som de som ikke feirer jul, og har masse spørsmål rundt det, forståelig nok.

Gammel 01-11-13, 14:23   #186
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når ungene fra judoklubben kommer rundt og selger lodd og premien er en fruktkurv, sier jeg alltid. "Neitakk, jeg er imot kampsporter og er allergisk mot frukt." Jeg mener, hvor vanskelig kan det være for et barn å forstå sånt.

Neitakk, vi driver ikke med sport selv, se, ingen treningsklær, så nei takk og hadet bra.

Gammel 01-11-13, 14:23   #187
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er litt enig med skremmern at det er helt unødvendig å si slik til små barn som ringer på. Samtidig som jeg synes at foreldrene skal være med barna ut og forklare at man ikke går dit hvor det ikke er utelys. Vi går bare der det er både utelys og fakkel/gresskar/pynt.
Men jeg synes også det er litt prinsippryttersk å ikke feire noe - eller en gang kunne dele ut snop når man har egne barn i rette alderen. Barna synes dette er skikkelig gøy og har da virkelig ikke noe forhold til om dette er en Dum Skikk vi har importert fra USA eller ikke?
Klart vi som foreldre skal ha prinispper - men vi må også reflektere over at barna våre er egne individer og barn av sin tid - og selv om jeg ikke akkurat applauderer gruppepress, synes jeg man skal tenke litt på hva noe slik som deltakelse på Halloween betyr for barna - ikke bare hva det symboliserer av Fæle Ting for en selv.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:24   #188
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 01-11-13, 14:25   #189
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Veldig enig. Og det siste poenget synes jeg er kjempeviktig å prøve å lære ungene også.

Gammel 01-11-13, 14:26   #190
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Gjør det så virkelig så mye om barna får beskjed om at de ikke feirer Halloween i hus der utelyset er slått av? Jeg synes det er helt kurant å opplyse tilogmed de aller søteste små om det, så slipper de kanskje skuffelsen ved neste mørke inngang.

Gammel 01-11-13, 14:27   #191
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Veldig enig. Og det siste poenget synes jeg er kjempeviktig å prøve å lære ungene også.

Hva er definisjonen på å plage?

:lirte av seg noe surmaget om Gummibärs i dag tidlig:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:29   #192
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 01-11-13, 14:29   #193
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy: Jeg har flere ganger møtt meg selv litt i døren på sånt. Men det er jo faktisk også et poeng at det er forskjell på å ha lov til å gjøre noe og å kunne regne med å gjøre det uten reaksjoner.

Gammel 01-11-13, 14:30   #194
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Gjør det så virkelig så mye om barna får beskjed om at de ikke feirer Halloween i hus der utelyset er slått av? Jeg synes det er helt kurant å opplyse tilogmed de aller søteste små om det, så slipper de kanskje skuffelsen ved neste mørke inngang.

Ja, det er det jeg tenker også. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Gammel 01-11-13, 14:30   #195
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Gjør noe? Som i stakkars de små arme barna? Nei, definitvt ikke. Men jeg synes det er surmaga og poengløst, og det mener jeg vel uavhegig av hva andre mener om at jeg mener det. Det at jeg mener det, utelukker ikke at jeg lærer barna mine noe om hvorfor og hvordan og sånn.

Gammel 01-11-13, 14:34   #196
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at Halloween er en del av greia når man har barn (selv om jeg i utg.punktet ikke synes noe om skikken), men innrømmer glatt at jeg nok hadde tatt en tur på kino eller lagt meg i badekaret med god musikk på ørene hvis jeg ikke hadde hatt barn i verste Halloweenalderen. Å åpne døra og forklare at "Jeg feirer ikke Halloween jeg, skjønner dere" ville jeg nok ikke gått for.
For øvrig er jeg enig med noen og maggypopp at skikken med å ha avslåtte lys er OK, og noe barn lett kan forstå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:39   #197
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg ville gjort som Rine hvis jeg var barnløs. For meg er forskjellen at Mina faktisk har barn selv.

Gammel 01-11-13, 14:41   #198
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er det jeg tenker også. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Det er jo ikke noe problem med det utover at ungene vil tenke at du er sur. For det vil de. Uansett hvor vennlig man forklarer. Og det er jo ikke noe problem å være sur heller sånn egentlig, men det kan jo være at egne barn syns det er kjipt å være "de med den sure mammaen" selv om de selvsagt ikke tar essensiell skade av det akkurat.

Altså, det er ikke noe problem å ri antihalloweenprinsippene, men man må tåle å bli oppfattet som litt kjip. Både på fp og IRL.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:41   #199
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tenker at Halloween er en del av greia når man har barn (selv om jeg i utg.punktet ikke synes noe om skikken), men innrømmer glatt at jeg nok hadde tatt en tur på kino eller lagt meg i badekaret med god musikk på ørene hvis jeg ikke hadde hatt barn i verste Halloweenalderen. Å åpne døra og forklare at "Jeg feirer ikke Halloween jeg, skjønner dere" ville jeg nok ikke gått for.
For øvrig er jeg enig med noen og maggypopp at skikken med å ha avslåtte lys er OK, og noe barn lett kan forstå.

En pasient i 80-årene hadde en stor skål godteri ved døra, la jeg merke til, som vi, selv om vi ikke var utkledd, selvsagt måtte få smake.

Sist redigert av Skremmern : 01-11-13 kl 15:01.
Gammel 01-11-13, 14:44   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er jo ikke noe problem med det utover at ungene vil tenke at du er sur. For det vil de. Uansett hvor vennlig man forklarer. Og det er jo ikke noe problem å være sur heller sånn egentlig, men det kan jo være at egne barn syns det er kjipt å være "de med den sure mammaen" selv om de selvsagt ikke tar essensiell skade av det akkurat.

Altså, det er ikke noe problem å ri antihalloweenprinsippene, men man må tåle å bli oppfattet som litt kjip. Både på fp og IRL.

Takk for at du satte ord på det, jeg klarte nemlig ikke det. Men jeg blir litt sånn når jeg leser "jeg ser virkelig ikke problemet med blablabla" og tenker problem? Er det noe problem, da? Det er noe jeg oppfatter som surmaga, ikke noe annet, og noe såklart barna opplever som surmaga all den tid de får en slags forklaring og standpunkt å ta innover seg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.