Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Hvis Sandberg kommer med rasistiske ytringer kan det bety en av to ting. Enten aksepterer FrP rasisitiske meninger i partiet eller så er han en nestleder på vei ut. Man må regne med at en nestleder ikke er veldig på kant med eget parti når han uttaler seg offentlig.
Når det er sagt synes jeg det må være lov å være kritisk til innvandring og sette ord på problemer med innvandring/visse innvandrergrupper og Norges håndtering av asylsøkere uten at dette nødvendigvis skal stemples som rasistisk. Det er først når det går på rase/hudfarge og ikke asylsøkerstatus at det faktisk er rasistisk. Jeg har ikke hørt nok på Sandberg til å si sikkert hvilken gruppe han havner i, men på Skavlan denne uken synes jeg han balanserte hårfint innenfor det som er akseptabelt. Han sa det som er partiets politikk og også flere andre partiers politikk, han presiserte også at det var et poeng med bedre opplegg og integrering for de som faktisk skulle bli i landet.
Jeg mener ikke at FrP er et rasistisk parti selv om det tradisjonelt har tiltrukket seg mennesker med litt brungrumsetet holdninger. Jeg ser faktisk større problemer med den økonoimske politikken til FrP enn innvandringspolitikken deres. De har nærmet seg andre høyrepartier ganske mye på det punktet, og de fleste utskuddene har rømt til Demokratene.