Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
KS vil at skolelederne skal få disponere lærerne fritt. De vil fjerne skillet vi nå har mellom leseplikt (undervisningstimer), bunden tid (de timene rektor disponerer lærerne, brukt til diverse kurs, fellesmøter, andre oppgaver rektor pålegger lærerne) og ubunden tid (den tiden lærerne selv kan disponere til kontaktlærerarbeid, administrasjon, IOP-skriving, planlegging av timer, foreldresamtaler, foreldremøter, møter med ulike instanser, retting, framovermeldinger, mobbesaker, undervisningsplanlegging og hva_har_du). Rektor kan pålegge lærerne å undervise mer - eller mindre (i teorien). Det er ikke snakk om å føre timer, få overtidsbetaling eller ta ut avspasering. Det har ikke kommunene råd til. Resultatet kan bli at en skole beholder dagens ordning, mens naboskolen velger "normalarbeidsår" med fast arbeidstid.
Det er helt klart at det er umulig å gjøre en god lærerjobb innenfor normalarbeidstid. Vi snur ikke bunken - vi planlegger best mulig undervisning for de elevene vi til en hver tid har. Vi kan ikke planlegge i august hva vi skal gjøre i april - vi vet ikke hva slags behov elevene har i april. Vi kan ikke vente til vinterferien med å levere tilbake tekstene elevene skrev i januar - da har tilbakemeldingene ingen læringseffekt. Tiden fra elevene er ferdige kl. 14 til KS mener at jeg skal gå hjem kl. 15.30 går fort, og det er rett og slett ikke mulig å utføre arbeidsoppgavene våre på den tiden.
Jeg kikker på andre jobber nå, og det vet jeg mange andre som gjør. Lærerflukt, er det KS' ønske? Eller trekker de arbeidstida inn i tariffoppgjøret for å slippe å gi oss høyere lønn?