Gi noen i oppdrag å få meg i form?
Nå har jeg jogget til og fra i flere år. Jeg har genuint ønsket å bli i god form, bli en som kan løpe fort og langt. Jeg har trenet langkjøring, intervaller, you name it. Og jeg blir bare ikke hverken raskere eller i særlig god form. Jeg kan løpe i en time med snittpuls på 170, men jeg lærer aldri å løpet raskere. Jeg snakker med folk på jobben som "kan" trening, de har oppskrifter som skal være idiotsikre, men de virker ikke på meg. Jeg _blir_ ikke i bedre form eller raskere. Så hva kan jeg forvente meg hvis jeg melder meg inn i f.eks. Stamina eller noe lignende og kjøper meg en personlig trener og sier at målet er å klare å løpe 15km eller halvmaraton om f.eks. et halvt år. Hvor mye tid må jeg legge i treningen tror dere? Jeg spør fordi jeg lurer på om det er overkommelig med jobb, familie og ungenes fritidsaktiviteter. Må jeg gjøre alt på treningsstudioet, eller kan jeg gjøre en del på løpetur her i nærheten av hjemmet?
Jeg tror jeg trenger hjelp til dette fordi oppskriftene til de som kan de ikke virker, og de tror ikke på meg. Jeg skal liksom løpe på 60 - 80 % av makspuls, men det er umulig. Løper jeg så er pulsen 170, hvis jeg skal løpe med en puls på 150 så går folk forbi meg. Jeg trener intervaller, men får ikke opp farta. Jeg vet ikke hva jeg gjør galt, og jeg trenger hjelp til dette. Men jeg lurer på om det er umulig å få til i en hektisk hverdag. Hva tror dere?
Eller er det ikke mulig å bli i form til å løpe 15-20 km når man har passert 40 og er 5 kg overvektig?
|