Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Opprinnelig lagt inn av elg, her.
På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.
Dette argumentet ser jeg går igjen ofte. NÅR skal en ung jente finne ut av dette? Når hun er 12? Når hun er 14? Når hun er 16? Eller kanskje den dagen hun står der 15,5 år gammel skamfull og med gråten i halsen på kontoret til legen hun har arvet av moren sin, som hun har gått til med hovne mandler og sting i panna gjennom oppveksten? Når hun står der på kontoret til den ene legen hun kjenner som hun trodde skulle være trygg å snakke med når hun står ovenfor det som er hennes hittil tøffeste avgjørelse?
Det er jo en gang slik at aborter ikke er noe som planlegges. Og det er slik at de aller fleste jenter arver leger av en av sine foreldre. For meg som noen-og-tredve-år-gammel trebarnsmor bosatt innenfor ring 3 i landets hovedstad er det nada problem å finne ut om min lege har reservert seg og bytte h*n ut hvis jeg skulle ønske det. Men det blir for dumt å tro at alle landets 14-15-16-åringer innhenter denne informasjonen og gjør noe med det. Kanskje mest av alt fordi de fleste i den alderen tenker at dette ikke angår de. De har jo full kontroll på livet. Slikt skjer jo ikke de. Dette er ikke noe unge jenter tar stilling til før de plutselig står der med den vonde klumpen i magen, tvilen, skammen og spørsmålene. Da synes jeg jommen alle norske fastleger (som får tilskudd av skattebetalernes penger for hver eneste pasient de har på lista si) plikter å utføre jobben sin og møte de på en skikkelig måte.
|