Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 23:57   #241
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Bare det at offentlig ansatte kan få reservere seg mot å veilede eller henvise er så hinsides at jeg har ikke ord!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:00   #242
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser.

Man gir et pålegg om at de enten gjør jobben sin eller finner på noe annet å gjøre, selvsagt. Mener du virkelig at man bare skal la folk ture frem når de ikke vil gjøre jobben sin? Det er ganske så lukrativt å være fastlege og det er dessuten helt frivillig. Hvis jeg gjerne vil være avisbud men ikke har lyst til å gå med aviser, så er det virkelig mitt ( og min arbeidsgivers) problem. Det skulle tatt seg ut om abonnentene fikk beskjed om å finne seg et annet avisbud.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:04   #243
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

I 30 år har det ikke vært lov til å reservere seg. Legene har gjort det allikevel. Hva skal man i praksis gjøre for å få dem bort? Det hjelper ikke bare å si at man ikke ønsker dem der. Hvem skal få dem bort og hvordan?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:08   #244
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man belønner i hvert fall ikke lovbrudd med å la det bli lovlig.

Og hva om dette blir lov, hva slags krav kommer i neste omgang? Nekte å ta imot og behandle homofile fordi homofili er synd? Eller hva med den separerte som kommer på sitt lokale NAV-kontor med spørsmål om stønader for enslige forsørgere, men ikke får veiledning fordi veileders personlige syn er at ekteskapet er innstiftet av Gud og skilsmisse er synd?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:14   #245
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror også at informasjon om hvilke leger som har reservert seg vil spre seg raskt i ungdomsmiljøene.

Det er ganske langt fra at det prates om i skolegården til at unge jenter tar det skrittet det er å bytte ut familielegen fordi de KANSKJE en gang i fremtiden kan komme til å trenge en abort?!?

Jeg må virkelig lage en regel om å unngå å lese / uttale meg om denne saken den siste timen før leggetid. Jeg blir altså så eitrende forbanna at det er klin umulig å legge seg.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:18   #246
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

I forhold til abort har det etablert seg en ulovlig praksis. Min mening er at man ved at lister over hvem det er blir offentlig vil hjelpe til med å få dem bort. Det er kun leger på steder hvor det er flere tilgjengelig som vil få mulighet til å reservere seg. Pasienter på listene til de som har reservert seg vil da sakte men sikkert kunne flytte til andre fastleger.

Jeg vet ihverfall at jeg hadde byttet fastlege hvis jeg fikk vite at min hadde reservert seg. Og det er selv om jeg har stoppet alle muligheter for å få behov for abort.

Med det trykket som har vært de siste månedene tror jeg at det vil gjelde mange. Med kortere lister blir det ikke lenger like lukrativt å være fastlege.

Gammel 11-03-14, 00:22   #247
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det er ganske langt fra at det prates om i skolegården til at unge jenter tar det skrittet det er å bytte ut familielegen fordi de KANSKJE en gang i fremtiden kan komme til å trenge en abort?!?

Jeg må virkelig lage en regel om å unngå å lese / uttale meg om denne saken den siste timen før leggetid. Jeg blir altså så eitrende forbanna at det er klin umulig å legge seg.

Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten.

Gammel 11-03-14, 00:37   #248
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er mulig ting har endret seg siden jeg var ung, men vi visste ihvertfall hvilke leger som ga resept på prevansjon uten å si noe til foreldrene. Jeg tror at informasjon om leger som reserverer seg vil spre seg på samme måten.

Det kan godt hende informasjonen sprer seg. Spørsmålet er jo om folk bytter lege allikevel. Hele tanken med fastlegeordningen er jo at du har en lege som kjenner deg og følger deg over tid. Da blir det for dumt å mene at det er unge jenters ansvar å bytte ut den legen de kjenner og som kjenner deres helsehistorikk fordi de kanskje en gang i fremtiden trenger en abort?
Og mange steder vil det være vanskelig å bytte lege uten at foreldre / naboer / lærerer etc etc vet det fordi du plutselig må busse til den andre siden av bygda.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:43   #249
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte.

Jeg så en sak i den lokale avisen her om en lege i nabokommunen som allerede drev med dette og fikk støtte av rådmannen. Der ble det uttalt at de ikke syntes at alle trengte informasjon om dette siden mange av pasientene var menn og kvinner som var ferdige med overgangsalderen. Det ville jo i så fall medføre at en mor med tenåringsdøtre faktisk ikke blir informert om at legen som barna arver fra henne har reservert seg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:59   #250
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men de fleste vil jo ikke engang tenke at det kan skje dem før de står i situasjonen. Og dersom man skifter fastlege må man jo først finne en lege med ledig plass på listen og så vente i opptil en måned. Uansett er prevensjon ikke et tabu på samme måte som abort, så jeg tviler på at dette blir snakket om på samme måte.

Men hvis en ung jente vet at fastlegen har reservert seg, så kan hun heller snakke med helsesøster om dette. Hun vil ikke trenge å bytte fastlege.

I forhold til nabokommunen din så vil det bli bedre med den nye loven fordi da vil informasjon om reservasjonen bli offentlig.

Gammel 11-03-14, 07:11   #251
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes mange måter å løser reservasjonsretten på slik at den blir til minst mulig ulempe. Feks kan reservasjonsleger bare ha lov å ha mannlige pasienter.

Men det hjelper ikke, offentlig ansatte som nekter å gjøre deler av jobben får finne seg noe annet å gjøre. Så enkelt er det!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 07:15   #252
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elg, om jeg tar på meg rettbrillene greier jeg faktisk å se poenget ditt. Problemet er bare at det diskusjonen egentlig dreier seg om ikke er hvordan legene skal få utøvd reservasjonsretten til minst mulig bry for kvinnene, men at de i 30 (?) år har tatt seg til rette og utøvd en praksis de ikke har lov til.
Det denne diskusjonen nå handler om, og motstanden er stor på er at legers personlige syn ikke trumfer norsk lov, kvinners rettigheter og pasientrettigheter.

Gammel 11-03-14, 07:51   #253
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I 30 år har det ikke vært lov til å reservere seg. Legene har gjort det allikevel. Hva skal man i praksis gjøre for å få dem bort? Det hjelper ikke bare å si at man ikke ønsker dem der. Hvem skal få dem bort og hvordan?

Hver enkelt fastlege har en individuell arbeidsavtsle med sin kommunale arbeidsgiver. Denne kan sies opp om de ikke gjør jobben sin. De vil da miste tilskyddet sitt fra helfo, som et på et ganske stort årlig beløp, da de får penger per pasient på listen sin. Enkelt penkelt. Så kan de heller starte sin egen private anti abort allmennlege klinikk. Det står de fritt til. De somvil kan gå dit.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 07:59   #254
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis en ung jente vet at fastlegen har reservert seg, så kan hun heller snakke med helsesøster om dette. Hun vil ikke trenge å bytte fastlege.

I forhold til nabokommunen din så vil det bli bedre med den nye loven fordi da vil informasjon om reservasjonen bli offentlig.

Jeg vet ikke om du er klar over det, men helsesøstertjeneste for ungdom er ganske dårlig mange steder. Det er f.eks ikke særlig usannsynlig at man kan risikere å måtte vente to uker på samtale, og det vil jo først og fremst være en enorm belastning for henne, og kan dernest føre til at hun kommer ganske langt i svangerskapet før aborten gjennomføres. Det rent fysiske ved en abort er mer traumatisk dess lenger ut i svangerskapet man kommer. Er dette virkelig en pris vi er villige til å la jentene i samfunnet vårt betale? For meg er svaret soleklart nei. Unge jenter i fortvilte situasjoner kommer før voksne, høyt utdannede og godt betalte leger altså.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 08:27   #255
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser.

Nei, og det sier mer om hvor skambelagt og vanskelig det er å ta abort - man anmelder ikke, for det er så tabu å stå frem. Nok et argument MOT reservasjonsretten, ikke for.

Gammel 11-03-14, 08:31   #256
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis leger skal kunne reservere seg, hvorfor skal ikke også helsesøstre kunne reservere seg? Verken legen eller helsesøster henviser til abort i utgangspunktet.

----
Jeg skjønner derfor ikke at det er mulig at reservasjonslegene har fått gjennomslag for å reservere seg mot noe de i utgangspunktet ikke gjør (det heter ikke henvisning til abort, det er ikke en medisinsk handling, slik en henvisning eller er, det er kvinnen som begjærer abort).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 08:44   #257
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en uttalelse med virkelig tyngde bak ordene: Geir Lippestad tar til motmælæ mot reservasjonsretten, og sier at av og til må man ta på seg oppgaver i jobben sin som man ikke liker. Man kan ikke bare velge ut de oppgavene man har lyst til å utføre, man må ta de ubehagelige også. Hvis man ikke vil det, må man finne seg en annen jobb.

Jeg har vel knapt noen gang hørt en mer velplassert uttalelse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10145801

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 08:49   #258
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I forhold til abort har det etablert seg en ulovlig praksis. Min mening er at man ved at lister over hvem det er blir offentlig vil hjelpe til med å få dem bort. Det er kun leger på steder hvor det er flere tilgjengelig som vil få mulighet til å reservere seg.

Du sier jo at disse legene allerede har brutt loven i 30 år. Hvorfor skulle de slutte med det nå? Hvis ingenting hindrer dem idag, hva hindrer dem i å fortsette selv om de er eneste fastlege på stedet, eller ikke vil ha en avtale om å henvise til en annen, siden de opplever det også som henvisning til abort?

Stemmer det forresten som jeg hørte at anestesipersonalet som jobber i operasjonssalen ikke kan reservere seg? Er ikke det mye mer direkte medvirkning enn en underskrift på at man har informert?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 08:53   #259
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hver enkelt fastlege har en individuell arbeidsavtsle med sin kommunale arbeidsgiver. Denne kan sies opp om de ikke gjør jobben sin. De vil da miste tilskyddet sitt fra helfo, som et på et ganske stort årlig beløp, da de får penger per pasient på listen sin. Enkelt penkelt. Så kan de heller starte sin egen private anti abort allmennlege klinikk. Det står de fritt til. De somvil kan gå dit.

Jepp. Så enkelt er det.

Og dette handler ikke bare om ungdom. Det kan f.eks. handle om minoritetskvinner med språkproblemer eller kvinner som er i en sårbar situasjon pga. rus eller annet. Hvordan skal de finne fram i reservasjonsjungelen til "riktig" lege eller sykehus. Når de går inn på legekontoret skal de vite at de møter en lege som arbeider ut fra hva som er kvinners lovefestede rettigheter, enten det gjelder abort eller prevensjon. Ferdig snakka.

Gammel 11-03-14, 12:08   #260
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

All honør til alle som klarer å holde seg saklig i denne debatten. Jeg får bare lyst å kaste rundt meg med kubæsj.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.