Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ja, jeg er jo enig i at det eksisterer trender/moter etc men en del objekter (utdanning, hva man drikker, hvilken musikk man hører på) er jo også klassemarkører. Akkurat hva som er markører for klasse vil jo også endre seg, men i en annen takt og retning enn rene trender. Slik er det jo med feks klær også, selv om det er moter, så eksisterer det også klassiske snitt.
Jeg skjønner ikke helt relevansen til trender/moter i denne diskusjon. Hvilket poeng er det som har gått meg hus forbi?
Jeg dro det inn fordi jeg oppfattet figuren som ble tonegivende for diskusjonen mer som trender enn egentlig en definisjon av klasse.
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Det er jeg helt, helt uenig i. Kulturfag er omtrent kuttet vekk fra skolen til fordel for realfag. Dessverre, fordi det går ut over realfagene også. Jeg opplever at det er et massivt press og fokus på realfag, liten forståelse for vitsen med kulturfag og virkelig null forståelse for at begge deler er viktig for hverandre. Det at Norge har lav kulturell kapital gjør at realfagene sliter også.
Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Det tror jeg blir å gi FP mer påvirkningsmakt enn det har altså.
Jeg kjenner ingen fra mitt opprinnelige IRL som henger på FP, men de aller fleste jeg kjenner har allikevel fått med seg at Champagne, Prosecco og Cava er noe man bør drikke for tiden. Jeg tror dog ikke de har sluttet med rødvin. 
Jeg snakket om hva man skriver om på forumet, ikke nødvendigvis hva man drikker på kvelden. Men ja, jeg er enig i at det kunne høres ut som jeg gir FP stor påvirkningskraft. Det var kanskje et dårlig eksempel.