Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering i stillingsannonser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-14, 10:46   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Diskriminering i stillingsannonser

Fra dagens BT: http://www.bt.no/jobb/Lefdal-endrer-...l#.Uz5f2pg4XIU

Lefdal har skrevet i stillingsannonsen sin at de ønsker norskspråklige søkere, og får dermed mye pes, forståelig nok. Det de skulle ha skrevet, er selvsagt at søkere må beherske norsk godt.
For ikke så lenge siden leste jeg om en annen bedrift (husker ikke hvor) som hadde skrevet at de ønsket søkere med god helse-dette fikk også mange til å se rødt.
I begge tilfeller handler det jo om klønete formuleringer i stillingsannonsene, men slike saker, og reaksjonene som kommer, får meg jo til å undres litt. Er det egentlig rart (og støtende!?) at en bedrift ønsker at man må beherske norsk godt dersom man ønsker å jobbe som selger i Norge? Jeg vil tro at god kommunikasjon er alfa og omega for å oppnå gode resultater. Og er det egentlig så rart at bedrifter ønsker å ansette friske personer- hvis de kan få velge? I a alle fall hvis man går ut fra at en frisk person er mer til stede på jobben enn en syk (mange nyanser her, I know). Så hva er greia her? Er det greit at bedriftene diskriminerer når de gjennomgår søknadsbunken eller etter intervjurunden, men ikke i stillingsannonsen?
Og finnes det ingen grenser for hva man kan kalle diskriminering i arbeidslivet? Kan jeg f.eks. bli snurt fordi enkelte yrker krever perfekt syn og jeg bruker briller?
Hva tenker FP?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.