|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
flisespikker
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonser
Ja, nettopp.
|
|
|
#23 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserOg dette er jo ikke sånn "HVA?!?! DE GÆRNE RASISTENE SOM BARE SKAL HA NORDMENN!! FYYYYY!!!" Men mer "å, ja, det er kanskje mange som tolker det sånn, ja. Ja, da er vi mer presise en annen gang". Og så ta innover seg at det er en grunn til at folk antar at bedrifter ser etter hvite nordmenn - det er mange som har opplevd nettopp det.
|
|
|
#24 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserJeg behersker engelsk svært godt og bruker dette i jobben nesten hver dag. Jeg holder presentasjoner i utlandet på engelsk også, men ville ikke ha kalt meg selv engelskpråklig. Så det er jo et definisjonsspørsmål også.
|
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserMen hvis man deduserer litt da Sist redigert av m^2 : 04-04-14 kl 13:02. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Dette er heller ikke definisjonen vi blir lært på lærerstudiet. Målet i norsk skole er at alle barn skal være (minimum) tospråklige (engelsk og norsk), men det betyr jo ikke at engelsk blir morsmålet deres.
|
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserJeg er selvsagt enig i at annonser skal formuleres best mulig, men er fremdeles litt overrasket over at formuleringen oppfattes av såpass mange som diskriminerende. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
Om du så en stillingsannonse for skole hvor "engelskspråklig ingeniør/lærer/kokk eller lignende" ble utlyst. Ville du da tenkt at du var utelukket som søker? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserJeg hadde ikke søkt om de annonserte etter engelskspråklige, jeg tolker det som om man må kunne det flytende som et morsmål. Ikke nødvendigvis førstespråk, men flytende. Men jeg tenker at det må være greit å ønske seg det i en stillingsannonse, jeg oppfatter det ikke som diskriminerende, men et høyere krav enn å beherske godt.
|
|
|
#31 |
|
Bedreviter
|
Nei, jeg ville tenkt at HR-avdelingen ikke var spesielt gode på norsk språk. Men det er godt mulig jeg ville ringt og sjekket om de faktisk mente noen som var så gode i engelsk som annonsen antyder. Eller troligere: spurt hvor gode engelskferdigheter de krever. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
|
Hm, ja det ble jo det feil og Sist redigert av m^2 : 04-04-14 kl 13:11. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Ja det er vel der jeg også er. Altså at det handler om mer enn å beherske godt, men ikke nødvendigvis førstespråk. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
flisespikker
|
Jeg kaller ikke meg selv tospråklig, men jeg ville kunnet søke på en jobb der utlysningen ba om tospråklighet - da ville jeg argumentert for/dokumentert at engelskkompetansen min er på et høyt nok nivå på jobben.
|
|
|
#35 |
|
Bedreviter
|
Jeg skiller nok litt på muntlig og skriftlig presisjonsnivå, ser jeg. Jeg kan godt si at jeg er tospråklig, men jeg ville ikke skrevet det i en søknad. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Jeg vet ikke. Jeg har mange ganger hørt "bilingual" brukt om det å kunne snakke mer enn ett språk. (Jeg tror det er en helt vanlig amerikansk definisjon, i alle fall.) Men om det er korrekt språkbruk, vet jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Textrovert
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserLitt lignende sak? Hva synes dere om denne da?
|
|
|
#39 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Denne synes jeg er veldig ugrei og noe ganske annet enn saken i HI (og ambassadens utlysningstekst). |
|
|
|
![]() |
|
|