Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Har en kort "mellomlanding" (neida, jeg tar ikke fly )mellom ferier og tenkte at det, stort sett, privatskolebejublende FP hadde godt av å lese denne: http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.U6jwc5g4XIV
For det stemmer: Den offentlige skolen blir utarmet når noen velger privatskoler. Pengene følger eleven (en fryktelig usolidarisk ordning in the first place siden svake elever trenger mye ressurser og sterke mindre) og man kommer fort inn i en ond sirkel, vi ha vel for så vidt vært der lenge, der skolen ikke kan gi et tilfredsstillende tilbud, elevene forsvinner og tilbudet blir enda dårligere. Er det vi som foreldre som er ansvarlige for å "redde" den offentlige skolen og "ofre" barna våre ved å la være å gi dem "det aller beste?" Jeg mener ja. Og det er enkelt- for den offentlige skolen er slett ikke så dårlig som media liker å framstille den. Faktisk finnes det langt flere gode skoler og lærere enn dårlige. Og selv om kronprinsfamilien mener at engelskundervisningen ikke er god nok, finnes det langt flere godt utdannede engelsklærere enn dårlige. De lærde strides da også om hvorvidt myten om at norske elever er dårlige i engelsk stemmer eller ikke.
Når det gjelder kronprinsparet og deres valg, synes jeg saken er hårreisende, intet mindre. Selvsagt kan de ikke "gjøre som de vil" hvordan kan noen i det hele tatt mene det? De kan ikke være folkelige den ene dagen, arrangere "dignity day" i offentlig skole, klippe bånd på offentlige broer og hva_har_du, for så å stenge ungene sine inne i privatskoleboblen den neste. Kronprinsparet sender med dette et kraftig signal om at de tar avstand fra det den norske skolen, og ikke minst sier de indirekte at den er for dårlig, ved å ta barna sine ut av den- det synes jeg er fordømt synd og uheldig. Jeg har alltid vært republikaner, og jeg begynner å bli mer og mer lei av at de kongelige skal ha både pose og sekk-være kongelige når det passer dem og være heeelt vanlige mennesker som må få gjøre akkurat som de vil, når det passer dem.
Jeg har også lyst til å dele denne (som jeg selvsagt også er helt enig med.): http://www.aftenposten.no/meninger/d...l#.U6j2K5g4XIU
|