Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Rine: Det Hege Glad sier stemmer rett og slett ikke.
For det første: Privatskoler har ikke mer penger til rådighet per elev enn en offentlig skole. Vi får ca. 85% per elev ifht en offentlig skoleplass, og har ikke lov til å kreve foreldrene for mer enn de resterende 15%, slik at vi totalt kommer opp i det samme. (Det var annerledes før, men det er en stund siden det ble endret, før min tid). I tillegg har vi ofte høyere kostnader til lokaler fordi vi leier på det private markedet(dette varierer selvsagt veldig med geografi).
Og det er så absolutt slett ikke bare de ressurssterke elevene vi får. Ja, vi har definitivt en større andel av elever fra ressurssterke familier (både økonomiske og akademiske ressurser) og når det gjelder elever som kommer til oss fra 1. klasse så er det også ofte elever med foreldre med en litt større enn snittet interesse for pedagogikk og utdanning.
Men også de kommer med sine "greier". Lese- og skrivevansker, sosiale vansker.
Men de som kommer hit fra offentlige skoler, de som bytter midt i skoleløpet, de kommer som oftest med bagasje. Lærevansker, problematikk knyttet til mobbing/konflikter/sosiale relasjoner. Vi har elever med "vedtak" og elever som skulle hatt vedtak, elever som trenger 100% frimerke men der vi får vedtak på 4 timer per uke (men som mirakuløst får 100% når de flytter til offentlig skole ). Vi har en langt større andel av to- og trespråklige barn enn nærskolen, med alle de utfordringene (og fordelene!) det fører med seg.
Jeg er 100% uenig i påstanden om at privatskolene utarmer den offentlige skolen. De utfordrer, påvirker og beriker den offentlige skolen, med annen pedagogikk, andre tanker, og andre tilnærminger. Personlig mener jeg jo også at Montessoripedagogikken er en vidunderlig og bedre pedagogikk enn den i den offentlige skolen, og er uendelig glad for at jeg får muligheten til å velge den for mine barn, selv om man har bestemt at den offentlige skolen skal følge en annen retning, og det uten at jeg skal være steinrik for å ha råd til det.