Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-14, 14:10   #261
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvordan er det med elever som trenger spesiell oppfølging, i de private skolene? Får Ole, som bråker i timene bestandig pga en diagnose, plass på en skole som Montessorri eller Steiner? Barn med Downs eller autisme?

Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har lærervenner i det offentlige, som forteller om at de mottar mange barn med dysleksi fra privatskoler, særlig i siste trinnene på barneskolen. At de ikke kan lese har ikke blitt fanget opp, fordi målet er at de skal bli modne til lesning, dette gjelder særlig Steinerskolen i de sakene jeg har hørt om. Etterhvert hoper det seg opp med barn som krever mye.

Så skrives det her inne om elever som flytter tilsvarende TIL privatskoler, fordi den offentlige ikke fungerer. Men de flytter kanskje til noe som passer bedre for akkurat dem, slik at barnet får mer harmoni med seg selv, uten at det er diagniose og ekstrabemanning inne i bildet?

Ja, man får plass etter objektive kriterier, også med diagnoser. Vi får inn elever der vi vet om utfordringer/diagnoser/vedtak fra barnehagen, og vi får de som overrasker oss. Vi har alltid en håndfull elever med "vedtak" det følger midler med (sjelden i nærheten av tilstrekkelig) og noen uten vedtak men med behov likevel.

Grunnen til at vi får "ekstra" midler er at dette er tatt ut av satsene i utgangspunktet. Så totalen skal være lik den i det offentlige.

Pelle: Steiner kjenner jeg ikke godt til, men jeg blir ikke kjempeoverrasket om de ikke alltid fanger opp ting. Men dette er det blitt utrolig mye tettere kontroll med de siste årene, og over de neste tre årene er akkurat dette med å følge opp læringsutbytte noe det skal føres veldig tett tilsyn med. Også for offentlige skoler, som jo også har ganske varierende måter å følge opp forskrifter på (noen skoler følger fortsatt L97 og sånn...).

Vi får søknader fra elever fra nærskolen, og vi har elever som flytter fra oss til nærskolen. Fordi unger er forskjellige.

Gammel 24-06-14, 14:10   #262
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skjer det ofte? At man får så store uventede svingninger?

Ja, for eksempel når grendeskoler legges ned og Montessoriskoler popper opp. Det skjer temmelig kjappe politiske beslutninger på nedleggelse i mange kommuner.

Gammel 24-06-14, 14:12   #263
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så syns jeg det er fascinerende at Hege Glad postulerer at privatskoler trekker til seg de kreative, musikalske, beleste og lærevillige, uten et øyeblikk å reflektere over hvorfor de vil bort...

En liten kuriositet: Der vi bodde i Houston (eller rettere sagt utenfor Houston) var det ikke en eneste privatskole, kun offentlige skoler. Fordi de offentlige skolene ble regnet for å være så gode, ergo var det ikke marked for privatskoler. De private skolene fant man derimot flust av inne i selve Houston. Det ble imidlertid åpnet en konkurrerende offentlig skole(!) rett før vi flyttet (offentlig as in skolen var gratis og finansiert over samme offentlige budsjett som de andre offentlige skolene. Men skolen hadde en litt annen læreplan med økt fokus på matematikk og naturfag enn det Katy ISD hadde.

Gammel 24-06-14, 14:12   #264
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at private skoler både tiltrekker seg veldig bevisste foreldre OG unger med store problemer. Du har rett og slett mer av begge deler på endel privatskoler, andre tiltrekker seg mest ressurssterke. Birralee i Trondheim har rykte på seg for å plutselig hoste opp en grunn til at det ikke er plass likevel hvis eleven viser seg å være litt mer enn gjennomsnitlig krevende. Mens andre private skoler får mer enn sin andel av lærevansker og sosiale problemer.

Og det er klart, for de skolene som tar ca 2500 kr i måneden per barn vil jo dette utgjøre en ikke helt ubetydelig utgift for endel familier. Fortsatt tilgjengelig for hvermannsen, men ikke for de med minst ressurser økonomisk sett.

Ideelt sett burde det vært flere valgmuligheter innenfor den offentlige skolen synes jeg. Hvorfor skal det være one-size-fits-all? Det hadde vært veldig fint hvis det var litt ulike utgaver av den offentlige skolen man kunne velge mellom.

Gammel 24-06-14, 14:12   #265
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dette er ikke noe jeg finner på altså.

Nei, guri, det var ikke det jeg mente, altså! Jeg vet ikke mye om det du skriver om, det var bare det jeg prøvde å si.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Skoleeier får tilskudd per elev, ikke nødvendigvis skolen. Det er en viktig forskjell.

Som sagt, tilskuddet er beregnet ut fra faktiske utgifter i den offentlige skolen. Det som er brukt.

Gammel 24-06-14, 14:13   #266
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja, man får plass etter objektive kriterier, også med diagnoser. Vi får inn elever der vi vet om utfordringer/diagnoser/vedtak fra barnehagen, og vi får de som overrasker oss. Vi har alltid en håndfull elever med "vedtak" det følger midler med (sjelden i nærheten av tilstrekkelig) og noen uten vedtak men med behov likevel.

Grunnen til at vi får "ekstra" midler er at dette er tatt ut av satsene i utgangspunktet. Så totalen skal være lik den i det offentlige.

Pelle: Steiner kjenner jeg ikke godt til, men jeg blir ikke kjempeoverrasket om de ikke alltid fanger opp ting. Men dette er det blitt utrolig mye tettere kontroll med de siste årene, og over de neste tre årene er akkurat dette med å følge opp læringsutbytte noe det skal føres veldig tett tilsyn med. Også for offentlige skoler, som jo også har ganske varierende måter å følge opp forskrifter på (noen skoler følger fortsatt L97 og sånn...)

Vi får søknader fra elever fra nærskolen, og vi har elever som flytter fra oss til nærskolen. Fordi unger er forskjellige.

Hva mener du med at noen skoler "følger L97"?

Gammel 24-06-14, 14:15   #267
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, for eksempel når grendeskoler legges ned og Montessoriskoler popper opp. Det skjer temmelig kjappe politiske beslutninger på nedleggelse i mange kommuner.

Ja, det må være veldig krevende! Det er absolutt tveegget det med at grendeskoler legges ned og erstattes av private. Nå er det ikke gjort i en håndvending å starte en Montessoriskole, altså. Bare å skaffe pedagoger er ekstremt krevende. Så de "popper" ikke akkurat opp over natten.

Gammel 24-06-14, 14:15   #268
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hva mener du med at noen skoler "følger L97"?

At de gjør det. At de ikke har fulgt opp forskrifter om nye læreplaner.

Gammel 24-06-14, 14:16   #269
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt sikker på at et stadig økende tilfang av private skoler ikke vil gjøre den offentlige skolen bedre på tilpasset opplæring. Dere snakker om en mulig utarming av ressurssterke elever og foreldre fra den offentlige skolen, men husk på at vi også kan risikere en forflytning av de dyktigste lærerne og skolelederne over i privat sektor ved å tilby dem bedre rammebetingelser enn den offentlige kan, av årsaker som Tallulah og Pelle/Pøbelsara er inne på.
Skoleeier får tilskudd per elev, ikke nødvendigvis skolen. Det er en viktig forskjell.

Dette er utrolig viktig. Kommunene i Norge har ganske stor selvstyrerett. Selv om de mottar økonomiske midler etter for eksempel forventet antall elever i grunnskole og antall eldre over 80 etc, så er dette rammetilskudd - det er veldig sjelden at noe gis som øremerkede tilskudd til kommunene. Derfor oppstår sitasjoner slik som for eksempel når det ble gitt 180 mill til styrking av skolehelsetjenesten i kommunene fra staten i forbindelse med folkehelsemeldingen i 2013, så brukte kommunene bare ca. halvparten av dette til faktisk styrking av skolehelsetjenesten. Resten forsvant i det store gapet. http://www.nrk.no/1.11501481
Å øremerke midler sees på som en måte å omgås den kommunale selvstyreretten på, og gjøres derfor ganske sjelden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 14:16   #270
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det mange barn som ikke snakker norsk som feks søker seg til Montessorri/Steiner? Der mor er analfabet fra Somalia?

At skolen koster penger, vil jo automatisk gjøre at en del ressurssvakle ikke søker seg dit-. Og det vil jo prege elevmassen?

Senest i helgen snakket jeg med en elev fra Montessorri, i klassen denne gikk i var det 12 elever per klasse (2 klasser) på trinnet. Det høres jo fantastisk ut, i forhold til proppfulle offentlige skoler. NOE må vel være ulikt, siden de private får det til slik?

(Jeg er for øvrig meget positiv til Montessorri, og hadde det vært en slik skole i mitt umiddelbare nærmiljø ville jeg ha vurdert det selv, så det er sagt)

Gammel 24-06-14, 14:16   #271
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers skjønte jeg ikke spørsmålet nå?

Gammel 24-06-14, 14:19   #272
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men er det mange barn som ikke snakker norsk som feks søker seg til Montessorri/Steiner? Der mor er analfabet fra Somalia?

At skolen koster penger, vil jo automatisk gjøre at en del ressurssvakle ikke søker seg dit-. Og det vil jo prege elevmassen?

Senest i helgen snakket jeg med en elev fra Montessorri, i klassen denne gikk i var det 12 elever per klasse (2 klasser) på trinnet. Det høres jo fantastisk ut, i forhold til proppfulle offentlige skoler. NOE må vel være ulikt, siden de private får det til slik?

(Jeg er for øvrig meget positiv til Montessorri, og hadde det vært en slik skole i mitt umiddelbare nærmiljø ville jeg ha vurdert det selv, så det er sagt)

Det er definitvt færre "analfabet fra Somalia"-elever, men vi har en større andel to- og trespråklige enn nærskolen (som er veldig homogen og hvit). Så språkutfordringen er der, men ikke "analfabet og flyktningebakgrunn"-utfordringen.

Gammel 24-06-14, 14:19   #273
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ideelt sett burde det vært flere valgmuligheter innenfor den offentlige skolen synes jeg. Hvorfor skal det være one-size-fits-all? Det hadde vært veldig fint hvis det var litt ulike utgaver av den offentlige skolen man kunne velge mellom.

Ja, det hadde vært helt supert! Det er jo ikke slik at alle egentlig vil gå på Montessori eller Steiner eller Friskole. Noe passer for noen, annet for andre. Med større valfrihet i det offentlige også hadde det blitt så mye bedre!

Jeg savner at politikere virkelig vil løfte skolen. Ikke bare teste. At de bare sier at nå skal vi lage den beste skolen for eleven å være i, som gir dem grunnlaget for å være kreative, attraktive borgere. Og spyttet i det som trengs.

Nei, guri, det var ikke det jeg mente, altså! Jeg vet ikke mye om det du skriver om, det var bare det jeg prøvde å si.

Åja, det var bra.

Som sagt, tilskuddet er beregnet ut fra faktiske utgifter i den offentlige skolen. Det som er brukt.

Hva mener du nå? At hver skole får tilskudd beregnet utifra hva hver enkelt skole bruker, eller at kommunen får tilskudd beregnet utifra kommunen som helhet bruker?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 14:21   #274
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og hele oppsettet er annerledes, det er vanskelig å sammenligne ressursbruken. De er få på trinnet, men er i grupper med 3-4 trinn i en gruppe. Lærerne er i klasserommet hele dagen, fra 0830 - 15 (minus midttime) uten friminutter, og må gjøre mye av forarbeid og etterarbeid mens de er i klassen. Det går opp fordi barna jobber så mye selvstendig.

Gammel 24-06-14, 14:23   #275
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Dette er utrolig viktig. Kommunene i Norge har ganske stor selvstyrerett. Selv om de mottar økonomiske midler etter for eksempel forventet antall elever i grunnskole og antall eldre over 80 etc, så er dette rammetilskudd - det er veldig sjelden at noe gis som øremerkede tilskudd til kommunene. Derfor oppstår sitasjoner slik som for eksempel når det ble gitt 180 mill til styrking av skolehelsetjenesten i kommunene fra staten i forbindelse med folkehelsemeldingen i 2013, så brukte kommunene bare ca. halvparten av dette til faktisk styrking av skolehelsetjenesten. Resten forsvant i det store gapet. http://www.nrk.no/1.11501481
Å øremerke midler sees på som en måte å omgås den kommunale selvstyreretten på, og gjøres derfor ganske sjelden.

Igjen, satsen er beregnet ut fra faktiske utgifter.

Gammel 24-06-14, 14:25   #276
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen, satsen er beregnet ut fra faktiske utgifter.

I Oslo for Oslo-privatskoler, eller et gjennomsnitt av KOSTRA-tallene?
:interessertkommunetjenesteforsker:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 24-06-14, 14:25   #277
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Men er ikke tilskuddsgrunnlaget det samme for både offentlige og private skoler? Altså vil ikke et reelt forbruk gjenspeiles før ved neste beregning?

Ja, det må være veldig krevende! Det er absolutt tveegget det med at grendeskoler legges ned og erstattes av private. Nå er det ikke gjort i en håndvending å starte en Montessoriskole, altså. Bare å skaffe pedagoger er ekstremt krevende. Så de "popper" ikke akkurat opp over natten.

Typisk prosess ved slike saker er at grendeskolen er nedleggingstruet over lang tid. I kulissene jobber lokale krefter med å stable et privat alternativ på beina. Når den politiske beslutningen så kommer, tar det ikke lang tid før det private alternativet er operativt. Og tro meg, det oppleves som "popper opp" i kommunale driftsbudsjetter.

At de gjør det. At de ikke har fulgt opp forskrifter om nye læreplaner.

Kan du være mer konkret? Er det snakk om lokale læreplaner, vurdering, kompetansemål, timetallsorganisering?

Gammel 24-06-14, 14:26   #278
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva mener du nå? At hver skole får tilskudd beregnet utifra hva hver enkelt skole bruker, eller at kommunen får tilskudd beregnet utifra kommunen som helhet bruker?

Kommunene rapporterer inn på faktisk bruk av penger på mange ulike fastsatte ting, som skole (KOSTRA), slik kan man sammenlikne kommuner og økonomifordeling. Polyanna skriver at privatskolene mottar 85 % av de pengene kommunene i snitt faktisk bruker (rapportert inn via KOSTRA) på sine elever. Hvis jeg forstod henne rett.

Gammel 24-06-14, 14:27   #279
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men hvis en kommune velger å legge ned en liten grendeskole for å spare et antall kroner - kan de da ende opp med å måtte betale minst like mye til et privat tilbud?

Gammel 24-06-14, 14:29   #280
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

I Oslo for Oslo-privatskoler, eller et gjennomsnitt av KOSTRA-tallene?
:interessertkommunetjenesteforsker:

Jeg tror du skal finne en del mat her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=345421

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.