Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-14, 09:08   #221
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Mulig idiotisk spørsmål; men hvem er det som bestemmer at nå er tiden med monarki over? Har jo hørt det presentert som et overskrift- spørsmål utallige ganger, men når og hvem kan si ja, nå legger vi det ned? Og må de da ta seg jobb som vanlige folk?

Må det ikke en grunnlovsendring til?

Gammel 24-06-14, 09:09   #222
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Når det blir aktuelt en gang så tenker jeg det blir ved folkeavstemming. Stortinget kunne vel bestemt, men det er en såpass stor sak at jeg er sikker på det hadde blitt avstemming. :synser:

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 09:30   #223
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo uansett Stortinget som må vedta folkeavstemming.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 09:55   #224
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

...og grunnlovsendringer må vedtas av to ulike storting for å bli gyldige.

...og rine; den der dignity-dagen er jeg så kritisk til at jeg grøsser bare du nevner det. Det er nesten litt diktaturaktig, at statsoverhodet har fått en hel dag til rådighet fremfor å lære elever pensum, når ingen egentlig kan svare for hva elevene sitter igjen med etterpå.

Sist redigert av Pelle : 24-06-14 kl 10:44.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 10:30   #225
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: Det Hege Glad sier stemmer rett og slett ikke.

For det første: Privatskoler har ikke mer penger til rådighet per elev enn en offentlig skole. Vi får ca. 85% per elev ifht en offentlig skoleplass, og har ikke lov til å kreve foreldrene for mer enn de resterende 15%, slik at vi totalt kommer opp i det samme. (Det var annerledes før, men det er en stund siden det ble endret, før min tid). I tillegg har vi ofte høyere kostnader til lokaler fordi vi leier på det private markedet(dette varierer selvsagt veldig med geografi).

Og det er så absolutt slett ikke bare de ressurssterke elevene vi får. Ja, vi har definitivt en større andel av elever fra ressurssterke familier (både økonomiske og akademiske ressurser) og når det gjelder elever som kommer til oss fra 1. klasse så er det også ofte elever med foreldre med en litt større enn snittet interesse for pedagogikk og utdanning.

Men også de kommer med sine "greier". Lese- og skrivevansker, sosiale vansker.

Men de som kommer hit fra offentlige skoler, de som bytter midt i skoleløpet, de kommer som oftest med bagasje. Lærevansker, problematikk knyttet til mobbing/konflikter/sosiale relasjoner. Vi har elever med "vedtak" og elever som skulle hatt vedtak, elever som trenger 100% frimerke men der vi får vedtak på 4 timer per uke (men som mirakuløst får 100% når de flytter til offentlig skole ). Vi har en langt større andel av to- og trespråklige barn enn nærskolen, med alle de utfordringene (og fordelene!) det fører med seg.

Jeg er 100% uenig i påstanden om at privatskolene utarmer den offentlige skolen. De utfordrer, påvirker og beriker den offentlige skolen, med annen pedagogikk, andre tanker, og andre tilnærminger. Personlig mener jeg jo også at Montessoripedagogikken er en vidunderlig og bedre pedagogikk enn den i den offentlige skolen, og er uendelig glad for at jeg får muligheten til å velge den for mine barn, selv om man har bestemt at den offentlige skolen skal følge en annen retning, og det uten at jeg skal være steinrik for å ha råd til det.

Gammel 24-06-14, 10:57   #226
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Mulig idiotisk spørsmål; men hvem er det som bestemmer at nå er tiden med monarki over? Har jo hørt det presentert som et overskrift- spørsmål utallige ganger, men når og hvem kan si ja, nå legger vi det ned? Og må de da ta seg jobb som vanlige folk?

Klart de ikke må ta seg jobb som vanlige folk. De kongehusene i Europa som er avsatt, sitter på digre formuer og lever jetset-liv. Og det norske kongehuset har jo også store personlige formuer, så at de MÅ jobbe kan jeg aldri tenke meg.

Jeg går ut fra at hvis monarkiet skal avskaffes, må det en grunnlovsendring til?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 10:59   #227
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lese hele tråden før man svarer, ja.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 24-06-14, 11:00   #228
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Klart de ikke må ta seg jobb som vanlige folk. De kongehusene i Europa som er avsatt, sitter på digre formuer og lever jetset-liv. Og det norske kongehuset har jo også store personlige formuer, så at de MÅ jobbe kan jeg aldri tenke meg.

Det er sikkert også en grunn til å beholde status quo. Bedre at de i alle fall jobber litt for landet vårt for de pengene, når de nå først har fått dem.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 11:02   #229
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er sikkert også en grunn til å beholde status quo. Bedre at de i alle fall jobber litt for landet vårt for de pengene, når de nå først har fått dem.

Ikke sant?

Gammel 24-06-14, 11:06   #230
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Polyanna i at de private skolene (de med alternativ pedagogikk, vel å merke) tilfører samfunnet og skolesektoren noe viktig, i form av å inspirere, dra i nye retninger, og tilby noe som kanskje passer bedre for enkelte barn enn den vanlige skolen gjør. Da er det heller finansieringsordningen man bør angripe, ikke skolene i seg selv, synes jeg.

Gammel 24-06-14, 11:10   #231
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så syns jeg det er fascinerende at Hege Glad postulerer at privatskoler trekker til seg de kreative, musikalske, beleste og lærevillige, uten et øyeblikk å reflektere over hvorfor de vil bort...

Gammel 24-06-14, 11:11   #232
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Finansieringsordningen har to hensikter: At alternativ pedagogikk skal være tilgjengelig for andre enn de rikeste og at man skal kunne tvinge skolene til å følge norsk læreplan, innordne seg myndighetenes tilsynsordninger, rapporteringer, nasjonale prøver, etcetc.

Gammel 24-06-14, 11:16   #233
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Finansieringsordningen har to hensikter: At alternativ pedagogikk skal være tilgjengelig for andre enn de rikeste og at man skal kunne tvinge skolene til å følge norsk læreplan, innordne seg myndighetenes tilsynsordninger, rapporteringer, nasjonale prøver, etcetc.

Ja, det er jeg klar over. Men hvis man mener det er noe skjevt ved finansieringen av private vs offentlige skoleplasser, er det vel dét man bør kritisere, mente jeg. Selv har jeg ikke noen mening om dette, kan for lite til å uttale meg om hvordan skoleplasser bør finansieres.

Gammel 24-06-14, 11:19   #234
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så syns jeg det er fascinerende at Hege Glad postulerer at privatskoler trekker til seg de kreative, musikalske, beleste og lærevillige, uten et øyeblikk å reflektere over hvorfor de vil bort...

Ja, det er noe der. Jeg syntes innlegget var skrekkelig tendensiøst og ubalansert, og dette kommer fra meg som faktisk er enig med henne i at et større oppbud av privatskoler i Norge nok ville føre til utarming av den offentlige skolen. Med en så liten andel privatskoler som vi har nå, kan det nok fungere omtrent sånn som Polyanna sier, men jeg er også ganske sikker på at det finnes et knekkpunkt et sted. (Meg bekjent finnes det vel ingen land som har en betydelig andel privatskoler og også en likeverdig offentlig skole? Slå meg gjerne i hodet med eksempler.)

Det som irriterer meg mest ved denne debatten er den automatiske «Klart den norske skolen er bra nok for alle!»-retorikken, for det mener jeg ikke den er. Den er fortsatt ikke god nok til å tilpasse undervisningen, og det er store grupper som går under radaren.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 11:22   #235
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg er enig i et det er et knekkpunkt et sted, og det hadde vært interessant å se litt nøyere på hvor det er hen.

Jeg syns "klart den norske skolen er bra nok for alle!!" retorikken er irriterende, men forstår også den bevegelsen som går i forsvar og vil forsvare den norske skolen som tross alt ofte er bra og ofte fungerer flott. Varierende, selvsagt, men ofte bra.

Angående finansieringen: Private skoler får ikke mer per elev enn offentlige, selv iberegnet foreldrebetaling.

Gammel 24-06-14, 11:27   #236
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som irriterer meg er, nærmere bestemt, at ekstra begavede/ressurssterke/talentfulle elever forventes å bli i systemet til glede for fellesskapet uansett hva de selv blir budt. Det er definitivt en grense der et sted også, altså.

Kronprinsdebatten har jeg ellers arkivert i «Glad jeg er republikaner og ikke trenger å tenke på dette»-boksen.

Gammel 24-06-14, 11:28   #237
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg innser at elitær-egalitær-cocktailen min gjør at jeg ikke er enig med noen i skolepolitikken.

Gammel 24-06-14, 12:11   #238
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: Det Hege Glad sier stemmer rett og slett ikke.

Har kun satt meg inn i skoler i Trondheimsområdet, og her er det i alle fall blitt en segmentering i de private skolene. Typisk er Birralee en skole som "trekker til seg" ressursterke barn (det er ikke bare det, for all del). Mulig at Trondheim blir anderledes enn Oslo fordi den er veldig liten rent geografisk?

Og så må det legges til at Trondheim har mindre geografisk klasseskille enn Oslo. Muligens av samme årsak?

Gammel 24-06-14, 12:22   #239
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det slo meg også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-14, 12:59   #240
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har kun satt meg inn i skoler i Trondheimsområdet, og her er det i alle fall blitt en segmentering i de private skolene. Typisk er Birralee en skole som "trekker til seg" ressursterke barn (det er ikke bare det, for all del). Mulig at Trondheim blir anderledes enn Oslo fordi den er veldig liten rent geografisk?

Og så må det legges til at Trondheim har mindre geografisk klasseskille enn Oslo. Muligens av samme årsak?

Jeg burde presisert: Det som ikke stemmer er det hun skriver om finansieringen (90%) og at private skoler har mer midler enn de offentlige. Det er rett og slett feil.

Det andre var mer en meningsforskjell.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.