Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Hvordan er det med elever som trenger spesiell oppfølging, i de private skolene? Får Ole, som bråker i timene bestandig pga en diagnose, plass på en skole som Montessorri eller Steiner? Barn med Downs eller autisme?
Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg har lærervenner i det offentlige, som forteller om at de mottar mange barn med dysleksi fra privatskoler, særlig i siste trinnene på barneskolen. At de ikke kan lese har ikke blitt fanget opp, fordi målet er at de skal bli modne til lesning, dette gjelder særlig Steinerskolen i de sakene jeg har hørt om. Etterhvert hoper det seg opp med barn som krever mye.
Så skrives det her inne om elever som flytter tilsvarende TIL privatskoler, fordi den offentlige ikke fungerer. Men de flytter kanskje til noe som passer bedre for akkurat dem, slik at barnet får mer harmoni med seg selv, uten at det er diagniose og ekstrabemanning inne i bildet?
Ja, man får plass etter objektive kriterier, også med diagnoser. Vi får inn elever der vi vet om utfordringer/diagnoser/vedtak fra barnehagen, og vi får de som overrasker oss. Vi har alltid en håndfull elever med "vedtak" det følger midler med (sjelden i nærheten av tilstrekkelig) og noen uten vedtak men med behov likevel.
Grunnen til at vi får "ekstra" midler er at dette er tatt ut av satsene i utgangspunktet. Så totalen skal være lik den i det offentlige.
Pelle: Steiner kjenner jeg ikke godt til, men jeg blir ikke kjempeoverrasket om de ikke alltid fanger opp ting. Men dette er det blitt utrolig mye tettere kontroll med de siste årene, og over de neste tre årene er akkurat dette med å følge opp læringsutbytte noe det skal føres veldig tett tilsyn med. Også for offentlige skoler, som jo også har ganske varierende måter å følge opp forskrifter på (noen skoler følger fortsatt L97 og sånn...).
Vi får søknader fra elever fra nærskolen, og vi har elever som flytter fra oss til nærskolen. Fordi unger er forskjellige.